Aktivitetsbidrag

Aktivitetsbidraget är ett bidrag som alla grupper, distrikt och andra samordningar inom Amnesty Sverige kan söka för att finansiera specifika aktiviteter. Syftet är att möjliggöra större aktiviteter och bidraget är därför inte begränsat till ett visst belopp.

Riktlinjer för aktivitetsbidrag

Aktivitetsbidraget kan sökas av alla grupper (redovisningsgrupper och sektionsgrupper), distrikt, råd och samordningar och syftar till att finansiera utåtriktade aktiviteter och aktioner.

Vi beviljar aktivitetsbidrag till specifika aktiviteter, projekt och kampanjer. Avgörande för om en ansökan beviljas är att aktiviteten ligger i linje med sektionens prioriterade områden, samt är av utåtriktad karaktär. Vi prioriterar alltså aktiviteter inom aktuella kampanjer och aktionsdagar. Från och med 2022 kan grupper även söka aktivitetsbidrag för portoutgifter kopplade till arbetet med individfall.

Bra att veta:

Om din grupp planerar att ansöka om aktivitetsbidrag ska ni först diskutera aktiviteten med er verksamhetsutvecklare.

Så här ansöker du om aktivitetsbidrag:

1. Kontakta er lokala verksamhetsutvecklare och stäm av att aktiviteten ni planerar ligger i linje med sektionens prioriterade områden.

2. Fyll i det digitala formuläret "Ansökningsformulär aktivitetsbidrag" som finns under rubriken Dokument

3. Så snart bidraget beviljats kommer pengarna betalas ut till angivet konto. Bekräftelse och instruktioner för hur bidraget ska redovisas skickas till dig via mejl. Vi räknar med att pengarna ska kunna betalas ut 5­-10 arbetsdagar efter att vi fått in din ansökan. Ansökningar på belopp över 5000 kr kan ta längre tid.

4. När aktiviteten är genomförd ska en kortare rapport av aktiviteten skickas in till sektionen tillsammans med originalkvitton. Eventuella pengar som blivit över ska betalas tillbaka till sektionen.

Här kan du se exempel på hur en rapport av aktivitet kan se ut

Läs gärna vår manual för utåtriktad aktivism för fler tips och tricks på hur ni kan planera och genomföra utåtriktade aktiviteter, inklusive ansöka om polistillstånd och aktivitetsbidrag.

För frågor som rör aktivitetsbidraget i sig, kontakta Emma Olsson på [email protected].

Funderar ni på att söka aktivitetsbidrag för en särskild aktivitet och har frågor kring det ska de tas med er lokala verksamhetsutvecklare. Är du osäker på vem det är? Se denna sida

Senast uppdaterad 2022-02-14