Facebook är idag det mest populära sociala mediet. Det är där vi hittar gamla vänner, får information från våra favoritartister, sprider bilder på hundvalpar och grälar om politiska frågor. Men hur kan Amnesty använda Facebook i vårt arbete för att främja de mänskliga rättigheterna?

Sida eller grupp?

När ni vill skapa en sida på Facebook är det viktigt att ställa sig frågan "vad och till vem vill vi kommunicera?" En stängd grupp är lämplig för intern kommunikation, där ni kan lägga upp bilder, kalla till möten och lägga upp dokument. En öppen grupp eller sida lämpar sig för sådan information som ska nå ut till allmänheten.

I en Facebookgrupp kan alla medlemmar göra inlägg och medlemmarna får noteringar om allt som händer i gruppen. På en Facebooksida kan däremot bara administratörerna lägga ut information. Undvik att skapa tillfälliga grupper och sidor på Facebook. Det är bättre att skapa en sida som ni kan använda under en längre tid och bygga upp en lämpligt stor krets av "gillare"'

Avsändare

Var noga med att ange vem som är avsändare av informationen. En Facebooksida kan exempelvis heta "Amnestygrupp 300 i Norrtälje". Vi rekommenderar att ni använder en bild från gruppens arbete, kanske ett foto från ett möte eller en manifestation.

På alla Facebooksidor finns möjlighet att fylla i information om avsändaren. Här bör ni skriva tydligt vad er grupp jobbar med och vem som uppdaterar informationen. Ange även hur andra kan kontakta er. Se gärna till att ni har flera personer som administrerar er sida eller grupp. På så vis kan vi säkerställa att kontot inte glöms bort om upphovspersonen skulle sluta i Amnesty eller flytta.

Att tänka på

Det finns möjlighet att skriva hur långa inlägg som helst, men håller ni era inlägg under 420 tecken blir de lästa av fler personer. Inlägg över 420 tecken kortas av Facebook och användare måste klicka på "läs mer" för att se hela inlägget.

Om ni har en grupp eller en sida på Facebook med Amnesty som avsändare bör ni endast lägga ut information som går i linje med Amnestys egna rapporter eller uttalanden. Undvik att hänvisa till faktainformation från andra källor. Självklart bör ni länka till inlägg på svenska sektionens Facebook-sida, men ni kan även uppmärksamma krönikor, insändare, debattartiklar, film och annat som rör de frågor Amnesty arbetar med.

Givetvis lägger ni även ut information från era egna aktiviteter - helst med bilder och videoklipp. Fler personer kommer då att se era inlägg i sina flöden.

Tipsa gärna sekretariatet om era inlägg. Vi har stor användning för film och bilder, och länkar gärna till lokala aktiviteter svenska Amnestys Facebooksida. Ni når våra kommunikatörer på [email protected]