Hbtqi-personers rättigheter

Runt om i världen förföljs, trakasseras och diskrimineras människor på grund av sin sexuella läggning eller könsidentitet. Diskriminering leder bland annat till att hbtqi-personer fängslas, torteras och mördas och att hbtqi-aktivister förtrycks och begränsas i sin yttrande- och organisationsfrihet. Här kan ni ta del av information, aktivistmaterial och anmäla er till kampanjer kopplat till hbtqi-personers rättigheter!

PRIDE 2024

Runtom i världen attackeras människor för den de är. De diskrimineras och förföljs på grund av sin sexuella läggning, sin könsidentitet eller sitt könsuttryck. Det kan vara allt från nedsättande ord, mobbning, trakasserier, hot och våld till att nekas jobb eller sjukvård.

Att leva som homosexuell är straffbart i många länder. Och livsfarligt i andra.

64 länder har lagar som kriminaliserar homosexualitet. I länder som Brunei, Iran, Mauretanien, Saudiarabien, Jemen, Uganda och de norra delstaterna i Nigeria, kan den som har sex med någon av samma kön, dömas till döden Det spelar ingen roll om det skett med samtycke

När homo- och transfobin breder ut sig är de som sitter vid makten ofta en del av problemet. Som i Ryssland, Turkiet och Ungern. När makten sviker måste civilsamhället agera. Vi måste fortsätta kämpa för hbtqi-personers rättigheter. För att ingen människa ska utsättas för diskriminering, hot eller våld. Och för allas vår rätt att vara den vi är och älska vem vi vill.

VI KAN INTE VÄNTA

Material

Materialet består av 4 affischer och petitionslista. Affischerna och petitionslistor skickas ut efter att ni anmält er till kampanjen. Nedan kan ni se hur affischerna ser ut och även skriva ut dem för er som vill göra det.

Anmälan och beställning av material

Datum har passerat för att kunna beställa material, då vi inte kommer att kunna skicka material beställt efter 12 juni detta på grund av flytt av stockholmskontoret. Ladda instället ner materialet härifrån aktivistportalen och skriv ut materialet själva. Kommer ni agera under Pride men inte anmält er, skicka gärna ett mejl till [email protected], tack!

Basmaterial

Här nedan hittar ni basmaterialet som er grupp gärna får använda under olika aktiviteter, samt material från tidigare kampanjer.

Lathund

Affischer och demonstration

Material för sociala medier

Informationsmaterial

Har du fler frågor om informationen här på aktivistportalen eller Amnestys arbete med hbtqi-personers rättigheter överlag? Hör av dig till oss!

Sidan uppdaterades 22 april 2024.