Skriv för frihet

Skriv för frihet 2024!

Nu är det snart dags för Skriv för frihet 2024!  I år kampanjar vi för 4 människorättsförsvarare som på olika sätt kämpar för rätten att påverka, protestera och utöva sin yttrandefrihet. Snart kommer vi fylla på med material här men redan nu kan ni anmäla er grupp och beställa material. Tillsammans gör vi skillnad!

Om Skriv för frihet

Skriv för frihet är Amnesty Internationals största kampanj, där sektioner världen över går samman för att kämpa för rättvisa i specifika fall där engagemang kan göra en verklig skillnad för mänskliga rättigheter. Kampanjen har sin bakgrund i Polen år 2001, då en liten Amnestygrupp bestämde sig för att på den internationella dagen för mänskliga rättigheter under 24 timmar skriva brev till makthavare. Det har sedan dess utvecklats till en av de största människorättsinitiativen i världen med deltagare i över 200 länder och miljontals brev och underskrifter som skickas till stöd för personer vars mänskliga rättigheter kränks.

Kampanjen pågår från den 4 november till slutet av december 2024. Årets individer berör kärnan av Amnestys “Protect the Protest”, den globala kampanj som syftar till att försvara yttrandefriheten och rätten att fredligt protestera. Ni kan läsa om årets individer längre ner på sidan.

Material och anmälan

Materialet består av affischer, infoblad och vykort för samtliga individer. Nytt för i år är att det dessutom går att beställa snygga tatueringar! Ni anmäler och lägger beställning via formuläret här. Räkna med att det kan ta minst två veckor innan ni får materialet från det att ni beställt, så kom ihåg att beställa i god tid innan er aktion!

Petitionslistor kommer snart finnas tillgängliga för utskrift här på aktivistportalen. Ni kommer också snart kunna hitta material kopplat till individerna, såsom videoklipp, bilder, exempelbrev och annat nyttigt som kan användas under ert kampanjande.

Årets individer

Neth Nahara är sångare, influencer och tvåbarnsmamma, känd för att uppmuntra kvinnor till utbildning och självständighet på sociala medier. Efter en livesändning på TikTok där hon kritiserade Angolas president greps Neth och dömdes till sex månaders fängelse för “förolämpning mot staten, dess symboler och organ”. Hennes fängelsestraff ökades senare till två år. Neth är HIV-positiv och nekades till en början livsviktig medicin. Hennes barn saknar henne varje dag. Amnesty kräver att myndigheterna omedelbart och villkorslöst friger Neth Nahara!

Joel Paredes är en ung pappa och keramiker vars liv förändrades för alltid en kväll förra året. Joel förlorade synen på ett öga efter att ha träffats av polisens gummikulor när han deltog vid en fredlig protest mot den lokala regeringens inskränkningar av yttrandefriheten och urbefolkningens rätt till mark. Han lider av förlamande nervsmärtor till följd av skadan, vilket påverkar hans dagliga liv. Än har ingen ställts till svars för vad som drabbade Joel, och många andra demonstranter, under protesten. Nu kämpar Joel för rättvisa. Amnesty kräver att de ansvariga för kränkningar mot Joel och andra demonstranter ställs till svars

Människorättsförsvararen och protestledaren Maryia Kalesnikava sitter just nu fängslad, dömd till 11 års fängelse för att ha utmanat den repressiva Belarusiska regeringen. Maryia blev 2020 en av oppositionsledarna efter att många manliga oppositionskandidater fängslats inför valet. Hon stod på frontlinjen för fredliga demonstrationer, konfronterade våldsamma poliser och mobiliserade tillsammans med två andra kvinnor massprotester mot president Lukashenka. I september 2020 kidnappades Maryia av myndigheterna och fördes med våld till gränsen där hon hotades att lämna landet. Hon lyckades fly men greps snart igen. Maryia sitter fängslad under svåra förhållanden med begränsad tillgång till vård. Hennes familj har inte hört från henne på över ett år. Amnesty kräver att hon omedelbart och villkorslöst friges!

Kyung Seok Park har förespråkat funktionsrätt i över 30 år, och han vägrar vänta på att rättigheter för personer med funktionsnedsättning ska erkännas fullt ut i Sydkorea. Han är representant för Solidarity Against Disability Discrimination (SADD) som arbetar för att avlägsna stigma mot funktionshinder och förespråkar funktionsrättigheter när det gäller rörlighet, utbildning och arbete. Tillsammans med andra aktivister deltog Kyung Seok i fredliga protester i Seouls tunnelbana under rusningstid, där de krävde en ökning av den offentliga budgeten för funktionsrätt. Myndigheterna svarade med olagligt våld och Kyung Seok utsattes för strypgrepp av polisen. På grund av sitt aktivistarbete har han utsatts för trakasserier, stämningar och smutskastningskampanjer. Trots allt fortsätter Kyung Seok sin kamp för funktionsnedsattas rätt i Sydkorea. Amnesty kräver att smutskastningskampanjer och övervåld upphör mot demonstranter och att rätten att fredligt protestera säkras!

Amnesty skola

Amnestys skolverksamhet deltar varje år och arbetar för varje individ. Genom att engagera sig i kampanjen Skriv för frihet, deltar skolorna tillsammans med flera miljoner människor runt om i världen som samtidigt agerar för de individer som fått sina rättigheter kränkta. Skolorna kommer i år också att arbeta med Manahel al-Otaibi från Saudiarabien. Ifall ni också vill kampanja för Manahel går det att beställa material via anmälningsformuläret.

Manahel al-Otaibi, fitnessinstruktör och kvinnorättsaktivist, avtjänar just nu ett 11-årigt fängelsestraff för “terroristbrott” efter en hemlig rättegång i en ökänd domstol. Manahel greps efter att ha uttryckt stöd för kvinnors rättigheter, kritiserat Saudiarabiens repressiva förmyndarskapslagar på sociala medier och lagt upp en bild på sig själv utan abaya (ett traditionellt ytterplagg)Snapchat. Manahel är fängslad under mycket svåra förhållanden, har hållits i isoleringscell utan tillåtelse att kontakta sin familj och har blivit brutalt misshandlar av fängelsevakter utan tillgång till medicinsk vård. Amnesty kräver att Manahel omedelbart och villkorslöst friges, och att alla anklagelser mot henne läggs ner.

Kontakt

För frågor om kampanjen eller annat, vänligen kontakta Karin Ledin da Rosa på [email protected] eller 0709 87 04 65.

Sidan senast uppdaterad 26 september 2024.