Israel / Palestina

Under denna sida kommer information och material komma på olika frågor i kriget som ni kan uppmärksamma. Allt ifrån 'Vapenvila', 'Stoppa vapenexporten till Israel' till individfall kommer komma upp på denna sida. Då situationen hela tiden förvärras försöker vi vara så snabbfotade som möjligt men det kan ta en stund innan materialet hinner skapas och laddas upp. Anmäl er gärna om ni agerar och använder materialet så kan vi uppdatera er så snart det kommer mer information! Anmälan görs här. Saknas något hör gärna av er!

ELDUPPHÖR NU!

Det redan enorma lidandet för Gazaborna de senaste sju månaderna kommer nå en katastrofal nivå nu när Israel har beordrat människorna i Rafah att flytta ännu en gång i samband med den militära upptrappningen. Flera vågor av massfördrivning har förvandlat Rafah till Gazas mest överbefolkade område, där över en miljon människor, de flesta av dem fördrivna, lever under svåra förhållanden inklusive i provisoriska tält och skolor. Stadens befolkning har femdubblats sedan kriget startade.

Det är omänskligt att tvångsförflytta människor från Rafah till andra områden i Gaza där det i princip inte finns något skydd eller humanitärt bistånd som behövs för deras överlevnad. Palestinierna som stannar kvar i Rafah löper stor risk att dödas eller skadas, antingen genom urskillningslösa bombningar, olagligt dödande eller otillräcklig tillgång till mat, vatten och sjukvård. Det strider mot grundläggande folkrättsliga principer där skyddet av civila utgör det huvudsakliga syftet.

Ett omedelbart och varaktigt eldupphör är helt avgörande för att få stopp på det civila lidandet.

Material

Affischer:

Stoppa vapenexporten till Israel - NU!

Vi måste trycka på stater som fortsätter sälja och exportera vapen till Israel och den största exportören är USA. Vi riktar därför oss mot USA med denna aktion och undersöker om det är fler stater som vi borde rikta in oss på. Nedan hittar ni material som ni kan använda er av!

Affischer

Har du fler frågor om informationen här på aktivistportalen eller Amnestys arbete med Israel/Palestina? Hör av dig till oss! Eller till Verksamhetsutvecklare IAR, Karin Ledin da Rosa på [email protected]

Sidan uppdaterades 8 maj 2024.