HBTQI-personers rättigheter

Runt om i världen förföljs, trakasseras och diskrimineras människor på grund av sin verkliga eller uppfattade sexuella läggning eller könsidentitet. Diskrimineringen leder bland annat till att HBTQI-personer fängslas, torteras och mördas och att HBTQI-aktivister förtrycks och begränsas i sin yttrande- och organisationsfrihet

HBTQI-KAMPANJEN

SENASTE NYTT

Nu är aktionen för Sydkorea avslutad, och petitionerna kommer att skickas till Amnesty Sydkorea där de kommer att lämnas över till berörda myndigheter. Stort tack till alla er som agerat!

TIDIGARE AKTIONER

Pride 2019 - Zak och Turkiet

Den 30 juni var dagen då Istanbul Pride skulle äga rum i Turkiet. Men istället för att skydda demonstrationen och möjliggöra den folkfest Pride borde vara attackerade polis de fredliga demonstranterna med gummikulor och tårgas, och ett flertal personerg greps enbart för att de deltog i festligheterna. Läs mer om vad som hände under Istanbul Pride här.

HBTQI-rörelsen i Turkiet behöver omvärldens stöd nu mer än någonsin. Därför uppmanades grupper att agera till stöd för Turkiet och Zak under Pride.

HBTQI-nätverk

Gå gärna med i vårt HBTQI-nätverk då får du löpande information om aktuella händelser i världen och aktioner att agera på per mejl. Ju fler som agerar desto bättre kan informationen spridas vidare. Vem som helst kan anmäla sig till listan, du behöver inte vara medlem i Amnesty eller ha några förkunskaper!

Anmäl dig HÄR.

HBTQI-nätverket finns även på facebook, "Human Rights are my Pride".

För frågor kontakta:

Karolina Pontén