HBTQI-personers rättigheter

Runt om i världen förföljs, trakasseras och diskrimineras människor på grund av sin verkliga eller uppfattade sexuella läggning eller könsidentitet. Diskrimineringen leder bland annat till att HBTQI-personer fängslas, torteras och mördas och att HBTQI-aktivister förtrycks och begränsas i sin yttrande- och organisationsfrihet

BLIXTAKTION TURKIET

RÄTTEGÅNG MOT STUDENTER & AKADEMIKER FORTSÄTTER

Det senaste förhöret i rättegången mot 18 studenter och en akademiker från Mellanösterns Tekniska Universitetet (METU) skedde den 12 Mars i Ankara. De åtalde står till svars för att ha deltagit i en Pride Parad på universitetets campus den 10 mars 2019. Anklagelserna räknas som kriminella handlingar och skulle kunna leda till att de hamnar i fängelse. Ingen borde bli åtalad för att utöva sin yttrandefrihet eller rätt till fredlig mötessammankomst. Deras åtal måste läggas ned!

AGERA NU: SKRIV EN ÖVERKLAGAN MED DINA EGNA ORD ELLER ANVÄND BREVMALLEN NEDAN. (Språk: engelska/turkiska)

Minister of Justice, Mr Abdülhamit, Gül

Adalet Bakanlığı

06659 Ankara, Turkey

Twitter: @abdulhamitgul

Fax:+90 312 417 71 13

Email:info@adalet.gov.tr

Dear Minister,

I am writing to you concerning the ongoing prosecution of 18 students and one academic from Middle East Technical University (METU) in Ankara in connection with their alleged participation in the 9th annual LGBTI Pride Parade on the University’s campus on 10 May 2019.

The METU Pride Parade on 10 May constituted a legitimate exercise of the right of students and academics to freedom of expression and peaceful assembly. Nevertheless, police officers entered the METU campus on the request of the university management to disperse the gathering and when students did not disperse, broke up the gathering with pepper spray, plastic bullets and tear gas. Several people were injured and at least 22 people were detained, including the 19 people currently facing criminal charges.

The 19 face charges under Article 32 of the Law No. 2911 on Meetings and Demonstrations and risk prison sentences for “failing to disperse despite being warned”. One of the students is also charged with “insult” under Article 125 of Turkey’s Penal Code, for allegedly “making a hand gesture considered rude” against police officers. Some of the students facing criminal charges have stated that they did not participate in the Pride Parade and were just bystanders.

In light of the above, I urge you to ensure that:

Yours sincerely,

(your name)

Aktionen pågår fram tills den 17:de april.

Engagera dig i HBTQI-frågor med Amnesty!

Var med i kampen och förbättra situationen för HBTQI- personer från ditt närområde!        Amnesty har aktiva kärngrupper som arbetar med HBTQI-rättigheter i tre städer. De arbetar aktivt inom olika projekt under året så som Pride, IDAHOT, etc. Är du intresserad av att engagera dig? Höra gärna av dig till oss:

Göteborgs HBTQI- grupp - kommer inom kort

Malmös HBTQI-grupp                                                                                                      carl.christian.lindell@gmail.com steve.krauss@hotmail.com

Vill du få information, agera via mejl eller engagera dig på annan ort, anmäl dig till HBTQI-nätverket!

HBTQ - Nätverket

Gå gärna med i vårt HBTQI-nätverk då får du löpande information om aktuella händelser i världen och aktioner att agera på per mejl. Ju fler som agerar desto bättre kan informationen spridas vidare. Vem som helst kan anmäla sig till listan, du behöver inte vara medlem i Amnesty eller ha några förkunskaper!

Anmäl dig HÄR.

För frågor kontakta:                                                                                                                                Marianne Gyllenpistol                                                                                                  marianne.gyllenpistol@amnesty.se                                                                                                              0707-44 57 93