Ta med en swish-skylt till er aktion eller hitta en butik, café eller liknande som kan tänka sig att ha en Amnesty-swishskylt i kassan. Swish-skyltar finns att beställa från era verksamhetsutvecklare.
Ladda ner swishskylten här.
1. Vill du ge några exempel på insamlingsevent ni på Latinamerikagruppen genomfört?
På Schysst jul (julmarknad med rättvisemärkta produkter) hade vi ett eget bord med en kampanj för Bernardo Caal Xól, en urinvånare från Guatemala som fängslades på grund av sin fredliga aktivism. Syftet här var informationsspridning, namninsamling, medlemsrekrytering, insamling via swish och så sålde vi gåvokort. Alltså en riktig kombination!
Den 25/11 på Internationella dagen mot våld mot kvinnor genomförde vi en manifestation. Det var olika performances såsom sång, dikter och dans. Vi hade då en insamling med bössa.
2. Hur marknadsför ni eventen?
Vi skapar evenemang på vår egna facebooksida och använder oss även av Instagram.Vi har också en mejllista med organisationer med liknande intressen där vi kollar om de vill sprida eventet eller själva delta. Vi har på så sätt även själva blivit kontaktade av andra organisationer, så det blir som ett samarbete. Vi tar även hjälp av vår verksamhetsutvecklare.
3. Vad är det roligaste med att vara delaktig i dessa typer av event?
Det finns så mycket, jag älskar det här! Att få sprida viktiga budskap om mänskliga rättigheter med sin röst. Det är kul att planera och organisera, att ha kontakt med andra organisationer och få göra viktiga saker tillsammans. Det är också fantastiskt att få träffa andra människor som brinner för dessa frågor, det skänker hopp!