Kvinnors rättigheter

Varje år kränks miljontals kvinnors rättigheter – rätten till hälsa, personlig säkerhet, lika skydd inför lagen och rätten till jämlikhet inom familjen. Aborträtten hotas, kvinnor tystas och i många delar av världen ses inte kvinnors rättigheter som mänskliga rättigheter. Det kan vi inte acceptera. Var med i kampen för en rättvisare värld!

Snart är det 8e mars!

Internationella kvinnodagen är en dag då vi vanligtvis samlas på gator och torg för att stå upp för kvinnors rättigheter världen över. Och även om vi kanske inte kan samlas till stora demonstrationer i år, ska vi ändå stå upp tillsammans, för att vi aldrig får ta kampen för kvinnors rättigheter för given!

Kvinnorättsförsvarare världen över har det tuffare nu än någonsin. Det är svårare att organisera sig och många kvinnorättsorganisationer har påverkats ekonomiskt på grund av pandemin. Trots det har den senaste tiden varit en enda lång kvinnorättsdemonstration på många håll i världen. I Polen har demonstrationer för aborträtten pågått i månader. I Mexiko har protester mot femicides (att kvinnor mördas endast för att de är kvinnor) mötts av polisvåld.

Omkring 8e mars i år kommer vi på olika sätt lyfta kvinnorättsförsvarare och rätten att protestera. Att samlas i demonstrationer är ju en av våra egna absolut viktigaste metoder för att uppnå förändring. Och det har också varit en av kvinnorättsrörelsens viktigaste metoder för förändring genom tiderna.

Var med och agera!

Om du eller din grupp vill veta mer om planerna för 8e mars, ha inspiration kring vad ni skulle kunna göra och veta mer om hur ni kan agera - var med på en av de digitala kampanjutbildningarna i februari! Du anmäler dig via en av länkarna nedan:

KAMPANJTRÄFF NORDÖST (Måndag 8 februari kl 18-19:30)

KAMPANJTRÄFF NORDVÄST (Tisdag 9 februari kl 18-19:30)

KAMPANJTRÄFF SYD (Måndag 8 februari kl 18-19:30)

Amnestys råd för kvinnors rättigheter

Du har väl inte missat att Amnesty har ett råd för kvinnors rättigheter? Rådet består av aktivister med extra stort intresse för kvinnors rättigheter. De är med och bygger vår aktivism kring frågorna. Mer information om rådet hittar du HÄR

Har du fler frågor om informationen här på aktivistportalen eller Amnestys arbete med kvinnors rättigheter överlag? Hör av dig till oss!

Sanna Blomgren
Kampanjledare Nordöst,