VM i Qatar 2022

En kampanj för migrantarbetares rättigheter inför, under och efter VM i Qatar 2022

Den 18 december 2022, på självaste internationella migrantarbetardagen, spelas finalen i herrfotbolls-VM 2022. Mästerskapet äger rum i Qatar, ett land där Amnesty under lång tid dokumenterat allvarliga kränkningar av migrantarbetares rättigheter. Migrantarbetare - som utgör 95% av arbetskraften i Qatar - är oumbärliga för att göra Qatars dröm om att vara värd för fotbolls-VM 2022 till verklighet. Dessa migrantarbetare bygger VM-arenorna, vägar och tunnelbanor. När turneringen startar kommer de att ta hand om spelare och fans på hotell, betjäna dem på restauranger, transportera runt dem och ansvara för säkerheten på plats: alla som besöker Qatar under VM kommer att tas om hand av migrantarbetare längst vägen.

Men tio år efter att FIFA tilldelade turneringen till Qatar utnyttjas fortfarande tusentals migranter av skrupelfria chefer som nästan har full kontroll över deras liv. Idag har migrantarbetare i Qatar bland annat svårigheter att byta jobb eller lämna landet utan arbetsgivarens tillstånd, riskerar försenad, låg eller ingen lön och tvingas arbeta alldeles för långa pass. De migrantarbetare som utnyttjas har mycket svårt att kräva rättvisa eller kompensation och de får inte ansluta sig till fackföreningar så att de kollektivt kan kämpa för bättre arbetsvillkor. Qatar har genomfört reformer efter vår och andras kritik vilket är välkommet, men de är långt ifrån tillräckliga för att skydda rättigheterna hos de som gör festen möjlig.

Nu när VM-kvalet snart inleds och världens blickar vänds mot Qatar i anslutning till världens största mästerskap lanserar vi en kampanj för att sätta ljuset på migrantarbetarnas situation i Qatar. FIFA har ett tydligt ansvar att agera när arbetare som deltar i VM-projekt riskerar att utsättas för arbetsrelaterade kränkningar. Amnesty kräver att FIFA använder sitt inflytande för att uppmana Qatar att skydda alla de migrantarbetare som gör VM möjligt och se till att Qatar vidtar åtgärder för att på riktigt åstadkomma en förbättring, även efter VM är slut!

Tillsammans kan vi göra Qatar 2022 till en avspark för bättre villkor för migrantarbetare!

Amnestys pressmeddelande

Om ni vill läsa på mer om kampanjen kan ni läsa vårt pressmeddelande.

Vad kan ni göra?

Anmäl er till kampanjplaneringsmöte!

Om ni vill vara med och planera på vilka sätt vi kan ta ut kampanjen i höst under Sveriges kvalmatcher, och brainstorma idéer kring hur ni kan agera, kan ni delta vid ett kampanjplaneringsmötet som planeras till början av september, inför VM i Qatar 2022. Träffen äger rum den 7 september kl 18:00 via Zoom. Bjud gärna in fler du tror kan vara intresserade av att delta!

Vad? Kampanjplaneringsmöte

När? 7 september kl 18:00

Vart? Via Zoom

Hur? Anmäl dig HÄR!

Skriva insändare och debattartiklar

Att skriva insändare och debattartiklar är ett utmärkt sätt att sprida information och väcka engagemang. Genom att skriva en insändare med era tankar kring migrantarbetarnas utsatta situation i Qatar och deras rättigheter inför, under och efter VM i Qatar 2022, möjliggör ni för fler personer att ta del av samma kunskap som ni har, men också för andra att skapa egna tankar om situationen och förhoppningsvis sprida detta vidare till ännu fler.

Vi har sammanställt några användbara tips som ni kan använda när ni skriver era insändare och debattartiklar! Ni hittar tipsen här:

Sprid petitionen på sociala medier

För denna kampanj har Amnesty följande petition där vi samlar namnunderskrifter till ett brev som skickas till FIFA:s president Gianni Infantino. I brevet framför vi våra krav på att FIFA, däribland att de ska agerar vid människorättskränkningar som sker i samband med VM, att de inkluderar mänskliga rättigheter i alla framtida beslut om FIFA-turneringar och att de uppmanar Qatar att agerar och vidtar åtgärder för migrantarbetarnas rättigheter i landet.

Ni kan sprida denna petition på era sociala medier-kanaler, exempelvis på Twitter, Instagram och Facebook. I inläggen/händelserna kan ni både informera era följare om kampanjen och uppmuntra läsarna att sprida era inlägg vidare!

Vid frågor kontakta gärna:

Julia Karlsson
Verksamhetsutvecklare