Skriv för frihet

Nu är det dags för Skriv för Frihet igen!

Världens största kampanj för mänskliga rättigheter är igång! I år kampanjar vi för fem personer mellan 10 november och 28 februari.

Information om den förlänga kampanjperioden

Angående den förlängda kampanjperioden är det för att skapa en hållbar process både under aktionerna som ni gör under kampanjperioden och för att kunna spänna bågen i alla delar kopplat till kampanjperioden. Alltifrån formuleringarna under brevmarathonen eller samtalen på torg under aktionsperioden. Till avsluningsdelarna kopplat till paketering av de insamlade vykorten och solidaritetsbreven tillbaka till oss på sekretariatet och annat efterarbete. Vill ni alltså agera under enbart december månad är det fritt fram att göra det och för er andra som vill göra olika saker under kampanjperioden för fallen finns det nu möjlighet att göra även det.

Två versioner av kampanjhandledning (lathunden) till årets kampanj

Tack vare er som fyllde i kampanjutvärderingen kopplat till förra årets kampanj har vi förstått att vissa av er vill ha kort, innehållsrik information medans andra vill ha en mer matig och detaljerade beskrivning av påverkansarbete för de fem fallen. Den här informationen har vi hörsammat och därför tagit fram två versioner av lathunden med en kort och innehållsrik och den andra är en längre version där ni kan välja den som passar ert behov och upplägg i kampanjarbetet. Att få ta del av er feedback är också en fantastisk och givande del under analysarbete av kampanjen för att skapa en kampanj som har en stark relevans och påverkan/ nytta utifrån ert engagemang. Jag hoppas ni återigen deltar i utvärderingsarbetet i år, när vi befinner oss i bokslutet av den här kampanjperioden. Även om det dröjer ett par månader och vi har en del påverkan och solidaritet att ge till personerna i årets kampanj.

Den långa, mer detaljerade lathunden kommer att läggas upp här på onsdageftermiddag.

Även petitionslistor läggs upp här inom kort.

Kampanjmaterialet 2022 består av

• Infoblad är en längre beskrivande text som innehållet information om situationen för mänskliga rättigheter i landet och den enskilda individens situation som en inramning för fallet samt Amnestys krav.
  • Vykorten är färdiga påverkansbrev riktas direkt till makthavaren som vi enligt vår förändringsteori är framtagna för att skapa förändring för det specifika fallet. Vykorten är ett enkelt och tydligt sätt att jobba opinionsbildande med fallen till allmänheten och ett enkelt sätt för dem att engagera sig i kampanjen.
  • Utställningsaffisch är ett nyare material för i år och tanken är att kunna använda materialet för att hänga upp på bibliotek, skolan, julmarknaden eller den arena som ni kommer utgå från i ert kampanjarbete. Den här affischen är framtagen för att fånga in och rama in personerna i kampanj och för att fånga allmänhetens blick på samma sätt som om man hade gått på ett museum och sett bilderna hänga på väggarna där.

Anmälan och materialbeställning till årets kampanj görs via det här formuläret

Kontaktperson: Fartun Andersson Ramnemo ([email protected]

SHAHNEWAZ CHOWDHURY, INGENJÖR, BANGLADESH

FÖRTALSLAGAR ANVÄNDS FÖR ATT FÄNGSLA KLIMATAKTIVISTER I BANGLADESH

Amnesty kräver att:

Shahnewaz måste omedelbart släppas och åtalet mot honom läggas ner.

_________________________________________________________

ALEKSANDRA SKOCHILENKO, MUSIKER, RYSSLAND

KRÄV ATT DEN RYSKA KONSTNÄREN OCH FREDSAKTIVISTEN FRIGES!

Amnesty kräver att:

Aleksandra omedelbart och villkorslöst friges och att anklagelserna mot henne läggs ned.

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________

LUIS MANUEL OTERO ALCÀNTARA,  KONSTNÄR, KUBA

YTTRANDEFRIHETEN KRAFTIGT BEGRÄNSAD I KUBA
Luis

Amnesty kräver att:

Luis Manuel omedelbart och villkorslöst friges.

DORGELESSE N’GUESSAN, FAMILJEFÖRSÖRJARE OCH EGENFÖRETAGARE, KAMERUN

FEM ÅRS FÄNGELSE FÖR ATT HA DELTAGIT I FREDLIGA PROTESTER I KAMERUN

Amnesty kräver att:

Domen upphävs och att Dorgelesse – och alla andra demonstranter som hålls fängslade enbart för att de utövat sina demokratiska rättigheter – omedelbart och villkorslöst friges.

_____________________________________________________________________________

ZINEB REDOUANE, PENSIONÄR, FRANKRIKE

FRANSKA POLISENS OLAGLIGA VÅLDSANVÄNDNING LEDDE TILL ZINEBS DÖD

Amnesty kräver att:

Fullt ansvarsutkrävande för alla inblandade i Zineb Redouanes död, inklusive den polis som avfyrade granaten och alla som hade del i det utspelade sig den kvällen.

_________________________________________________________

Aktuella uppdateringar om fallen

Du kan läsa om de aktuella uppdateringarna i respektive fall HÄR. Håll utkik där för att ha koll på eventuella förändringar i de fall ni agerar för!