Kampanjutbildningar

Inom Amnesty pågår ständigt olika former av kampanjer och aktioner. Givetvis håller vi också utbildningar för att ge våra aktivister så bra förutsättningar som möjligt att göra ett riktigt bra arbete.

Inför praktiskt taget alla större kampanjer inom Amnesty håller vi särskilda kampanjutbildningar. Ibland samlar vi alla som ska arbeta med kampanjen i nationella utbildningar. Ibland genomför vi utbildningarna regionalt, för att ge större utrymme för medlemmar att även bedriva konkret planering i anslutning till utbildningarna.

All information om kommande utbildningar skickas till alla grupper och distrikt via Insats.

Information om våra kampanjutbildningar under 2018 kommer uppdateras löpande.

Kampanjutbildning om utsatta EU-medborgare 24-25 november

Den 22 november släpper Amnesty rapporten Sweden: A cold welcome. Den handlar om de människor som försörjer sig själva och sina familjer genom att tigga, samla pantburkar och ta ströjobb i Sverige. De flesta är romer från Rumänien och Bulgarien, de är genomgående mycket fattiga och lever under förhållanden som kränker deras mänskliga rättigheter.

Under 2018-2019 bedriver Amnesty kampanjen Också människa för att förbättra situationen för utsatta EU-medborgare. Vi kommer inte kunna erbjuda dem någon genväg ut ur deras fattigdom. Men vi ska arbeta beslutsamt för att de ska få tillgång till de rättigheter som omfattar oss alla. De ska slippa sova utomhus i kyla och regn. De ska kunna tvätta sig och gå på toaletten. De ska få vård när de är sjuka eller skadade. Och de ska slippa trakasseras av polis.

Vill du delta i kampanjen, eller kanske bara lära dig mer om de medmänniskor du passerar vid ingången till snabbköpet - kom då till vår kampanjutbildning!

Under utbildningen går vi igenom vilka rättigheter utsatta EU-medborgare har, och vilka som bär ansvaret för att rättigheterna respekteras. Vi diskuterar även hur vi ska arbeta lokalt för att bidra till förändring.

Utbildningen hålls i Göteborg, Malmö, Stockholm och Umeå helgen 24-25 november.

Anmälan, tid och datum för utbildningarna på respektive ort hittar du HÄR.