Bli medlem!

Att värva medlemmar är en viktig arbetsuppgift för alla delar av aktiva delar av Amnesty. Börja med er själva!

Det finns många sätt att delta i Amnestys arbete för mänskliga rättigheter som inte kräver att man är medlem i organisationen. Det går exempelvis att arbeta med webbaktioner och , man kan gå med i ett nätverk eller bli sms-aktivist utan att vara Amnestymedlem.

Är man däremot med i en aktiv del av Amnestys organisation, till exempel i en Amnestygrupp eller en distriktsstyrelse, så ska man vara medlem i den svenska sektionen (eller någon annan Amnestysektion). Detta är ett krav som ställs i svenska Amnestys stadgar. Amnestys aktiva medlemmar fungerar i många fall som lokala talespersoner för organisationen, och vi tycker det är ett ganska rimligt krav att man är medlem i en organisation som man aktivt företräder. Som medlem hanterar man även i vissa fall internt material.

Att bli medlem i Amnesty kostar minst 20 kr per månad via autogiro eller 240 kronor per år med kortbetalning. Är du under 18 år är medlemskapet gratis, bli medlem här..