Agera för utsatta EU-medborgares rättigheter

Hösten 2018 lanserade Amnesty rapporten  Sweden: A Cold Welcome. Rapporten utgör grunden för kampanjen Också människa som har som mål att utsatta EU-medborgare ska få sina mänskliga rättigheter uppfyllda och respekterade. Fokusområdena är polistrakasserier och tiggeriförbud, boende, tillgång till vård samt tillgång till vatten och sanitet.

ANMÄL ER TILL KAMPANJEN

Som deltagare i kampanjen får ni information, aktionsmaterial och instruktioner för att kunna delta i arbetet. Om ni har frågor som rör kampanjen, kontakta Marianne Gyllenpistol, kampanjledare (070-744 75 93, marianne.gyllenpistol@amnesty.se). ANMÄLAN

Så snart ni anmält ert deltagande, beställ kampanjmaterial!

VÅR RAPPORT

Amnestys rapport, publicerad förra året,  ligger som grund för hela kampanjen Också människa. Den går att finna på engelska, samt en kortare sammanfattning på svenska, på Amnestys hemsida.

VÅRD OCH TIGGERIFÖRBUD

Inom ramen för kampanjen fokuserar vi just nu på rätten till vård och hur Coronapandemin drabbar de mest utsatta extrahårt. Vi har vi inlett ett arbete som riktar sig till Sveriges alla regioner, som innebär att få fler regioner att ta efter som Region Stockholm som nu erbjuder alla vård även de utan det europeiska sjukförsäkringskortet.

Vad det gäller tiggeriförbud så är det arbetet i dagsläget ett reaktivt arbete, där vi erjuder ett tre-stegs-paket med olika aktiviteter för att försöka stoppa ett eventuellt tiggeriförbud i de kommuner där detta kommer upp som förslag i kommunfullmäktige.

DIGITALA TRÄFFAR

Vill du veta mer om hur detta arbete mer konkret kan se ut i just din region? Vi erbjuder just nu digitala träffar regionalt för att ni lättare ska kunna komma igång med ert arbete inom kampanjen. Under träffen har du chansen att träffa andra som brinner för denna viktiga fråga samt spåna ideér om hur vi kan ta arbetet vidare.

Nordväst

Bor du någon av dessa distrikt, anmäla dig HÄR.  Träffen äger rum den 13 maj kl 18.00-19.30. Kontaktperson: Olivia Linander, olivia.linander@amnesty.se, 0704-619542

Nordöst

Bor du någon av dessa distrikt, anmäla dig HÄR.Träffen äger rum den 23 april kl 18.00-20.00 Kontaktperson: Sanna Blomgren, sanna.blomgren@amnesty.se, 0709-870463

Syd

Bor du i de södra delarna av landet, anmäl dig HÄRTräffen äger rum den 23 april kl 18.30-20.00. Kontaktperson: Marianne Gyllenpistol, marianne.gyllenpistol@amnesty.se, 0707-445793

Digital meeting in english!

If you are english speaking and want to know more about the campaign sign up HERE.. The meeting takes place the 20th of April 6-8.30 pm. Contactperson: Marianne Gyllenpistol, marianne.gyllenpistol@amnesty.se, 0707-445793