VALÅRET 2018

Som vi alla vet stundar vi i September ett riksdagsval, och vi ser det som självklart att ta plats i valrörelsen. Eftersom våra politiker och den politik som de förespråkar ska representera oss, befolkningen, är det viktigt att vi som är befolkningen visar vad som är viktigt för oss och vilken politik vi vill se. När odemokratiska röster skriker högt är de kanske viktigare än någonsin att visa att vi är många som vill se en politik som förespråkar lika rättigheter och är fri från diskriminering.

För att visa detta kommer Amnesty att lansera en kampanj inför det svenska riksdagsvalet- och behöver er hjälp för att sprida vårt budskap!

Valkampanjen kommer att lanseras tre veckor innan valet med ett öppet brev till Sveriges politiker för att uppmärksamma förskjutningen i den politiska debatten och att vi är många som ser problemet i detta. I samband med det öppna brevet kommer det också att startas ett upprop och en namninsamling. I denna vill vi använda vår demokratiska makt för att visa att vi är många står emot den rasistiska och diskriminerande förskjutningen, och som kräver att Sveriges politiker tar ansvar för sin retorik och sin politik. Hela kampanjen kommer att kulminera i en stor manifestation i Stockholm, samt med er hjälp även på era lokala orter!

Amnesty kommer i Stockholm att anordna en stor manifestation för att visa att vi är många som står upp mot rasism, diskriminering och förskjutningen i den politiska debatten. Vi vill visa att vi är många som värnar om de mänskliga rättigheterna, och att det är vi som är opinionen. För att visa att denna opinion finns i alla delar av Sverige kommer ni som aktivister att kunna anordna manifestationer på era lokala orter. Det kommer även finnas möjligheter att samla in namnunderskrifter för uppropet, samt att sprida kampanjen i olika medier.

Material och mer information kommer att komma inom kort, men ni kan redan nu anmäla er för att vara med och engagera er i rörelsen. Ni kommer då bjudas in till ett utskick där ni snabbt kan få mer information om de olika möjligheterna att engagera sig. Anmälan hittar du HÄR.

Frågor? Tveka inte att höra av er till Hilda.Forssell@amnesty.se!

Studentgrupp? Se hit!

För er studenter som anordnar politiska debatter och panelsamtal har vi utformat ett frågebatteri som ni kan använda er av vid dessa tillfällen. Batteriet innehåller bakgrund samt frågor på teman om lika rättigheter i Sverige kopplat till rasism, diskriminering och förskjutningen i den politiska debatten.  Frågorna är anpassade för såväl diskussioner som enkla ja och nej-frågor.

Är ni intresserade av att använda er av materialet? Maila Hilda.Forssell@amnesty.se