Time for change

Könsbaserat våld mot kvinnor är ett omfattande och globalt människorättsproblem, och i motsats till vad många i allmänheten tror så är läget i Sverige och de andra nordiska länderna inga undantag. Som ett steg mot förändring släppte vi 2019 rapporten Time for Change - Justice for rape survivors in the Nordic countries. Det rapporten visar står i hög kontrast till de positiva siffror och fina betyg som regionen ofta tilldelas i internationella jämställdhetsindex och mätningar. Bland annat att förövaren i 9 av 10 fall går fri efter en våldtäkt och att bara ca 7% av alla anmälda våldtäkter i Sverige leder till en fällande dom - så kan vi bara inte ha det!

Tycker du också att det är Time for Change? Då kan du och din amnesty-grupp engagera er i kampanjen!

Uppdaterad 2020-07-08

Bilden ovan är från festivalen Lollapalooza i Stockholm där Amnestys aktivister Smilla van der Meijs, Anna Svalling och Linda Blom pratade om kampanjen mot våldtäkt.

Anmäl dig till Time for Change kampanjen!

Vill du vara med i Amnestys kampanj för kvinnors rättigheter på lång sikt och få löpande info om hur du kan engagera dig? Då ska du anmäla dig till kampanjen så skickar vi uppdateringar, goda nyheter och annat som är bra att veta för att kunna haka på olika kampanjaktiviteter. Anmäl dig genom att fylla i DETTA FORMULÄR

Kontakt

Har du fler frågor om kampanjen Time for Change, informationen här på aktivistportalen eller Amnestys arbete med kvinnors rättigheter överlag? Hör av dig till oss!

Sanna Blomgren
Kampanjledare Nordöst, Time for Change