Tiggeriförbud - NEJ TACK!

Under det senaste året har Amnesty vid flera tillfällen tagit ställning i den kontroversiella frågan om att förbjuda tiggeri. Nu går vi flera steg längre och uppmanar våra grupper och medlemmar över hela landet att agera.

De EU-medborgare som söker sig till Sverige för att tigga lever i akut fattigdom. Majoriteten av dem är romer som kommer från Rumänien och Bulgarien där de utsätts för systematisk diskriminering och i praktiken saknar tillgång till arbetsmarknaden. De pengar som de tjänar ihop i Sverige har en avgörande betydelse för deras familjer. Nekar vi dem att tigga blir konsekvensen att deras barn inte får skolböcker, att de tvingas gå i trasiga skor och att de får gå till sängs hungriga på kvällen. Amnesty är inte “för” tiggeri som inkomstkälla. Vi är emot att utsatta människor stigmatiseras och marginaliseras ytterligare.

Anmäl er till kampanjen!

För att anmäla er till kampanjen, fyll i anmälningsformuläret

Så snart ni anmält er kommer ni få instruktioner, bakgrundsinformation och vår Frågor & svar om tiggeriförbud. Ni kommer också kontinuerligt få utskick med uppdaterad information och instruktioner.

Information och instruktioner

Vi har tagit fram bakgrundsinformation och även information om  Amnestys argumentation och ståndpunkter. Vi räknar med hårt motstånd från flera håll i den här frågan, och rekommenderar er att noga sätta er in i den innan ni går igång med ert arbete.

Arbetet under kampanjen består av fyra huvuduppgifter:

I kampanjhandledningen (skickas till alla som anmäler sig till kampanjen) hittar ni den information och de instruktioner ni behöver för att delta i kampanjen. Räkna också med att ni kommer få uppdaterade instruktioner via våra kampanjbrev under sommaren och hösten. Materialet kommer att bestå av:

Frågor...?

Vi är medvetna om att frågan om tiggeriförbud är ny för oss inom Amnesty, och har all förståelse om ni har frågor som rör kampanjen. Hör gärna av er till oss så kan vi förhoppningsvis reda ut alla frågetecken!

Malin Österberg, projektledare: 0707-44 16 70, malin.osterberg@amnesty.se

Johanna Westeson, sakkunnig diskriminering: 072-382 12 29, johanna.westeson@amnesty.se

Marianne Gyllenpistol, kampanjsamordnare: 0707-44 57 93, marianne.gyllenpistol@amnesty.se

Mats Engman, verksamhetsutvecklare: 073-309 64 02, mats.engman@amnesty.se