KVINNORS RÄTTIGHETER

Varje år kränks miljontals kvinnors grundläggande rättigheter – rätten till hälsa, personlig säkerhet, lika skydd inför lagen och rätten till jämlikhet inom familjen. Aborträtten hotas, kvinnor tystas och i många delar av världen ses inte kvinnors rättigheter som mänskliga rättigheter. Det kan vi inte acceptera. Var med i kampen för en rättvisare värld!

Snyggt jobbat på internationella kvinnodagen, nu fortsätter vi kampanja för kvinnors rättigheter!

Under årets 8:e mars-kampanjande samlade vi in namnunderskrifter för införandet av en samtyckeslag i Danmark. Frågan har bubblat länge i vårt nordiska grannland och danska Amnesty har redan samlat över 50 000 underskrifter för att få politikerna i Danmarks riksdag att skifta uppfattning i frågan. Detta stöttade vi dem i på internationella kvinnodagen och återrapporteringen hittills har varit mycket positiv. Många underskrifter har samlats in och reaktionerna från de flesta ni har pratat med har varit att detta är ett viktigt ämne! Därför känns det otroligt viktigt att vi fortsätter arbetet mot sexuellt våld och för kvinnors rättigheter!

Flera olika sorters aktiviteter skedde i hela landet på internationella kvinnodagen. Väldigt många ungdomsgrupper var närvarande i sina skolor genom att bland annat stå vid infobord, lägga upp instagrambilder och tala inför de andra eleverna. Studentgrupper på universitet runt om i landet anordnade seminarier, namninsamlingar, föreläsningar och banderollfix, och av alla andra grupper har det hållts i workshops, filmvisningar, framträdanden och manifestationer!

8:e mars-kampanjandet var ett första steg in i det kommande arbetet om våldtäkt och mänskliga rättigheter i de nordiska länderna. Lanseringen av rapporten som kampanjandet bygger på sker den 3:e april! Vill ni vara med och ha mer info om lanseringen och den kommande kampanjen kring våldtäkt och mänskliga rättigheter? Gå med i nätverket för kvinnors rättigheter! Info om det finns här under.

Gå med i nätverket för kvinnors rättigheter:

Alla som vill engagera sig lite extra för kvinnors rättigheter och få förstahandsinfo om de frågor Amnesty jobbar med är välkomna att gå med i nätverket för kvinnors rättigheter! Mer info och anmälningsformulär hittar du HÄR