KVINNORS RÄTTIGHETER

Varje år kränks miljontals kvinnors grundläggande rättigheter – rätten till hälsa, personlig säkerhet, lika skydd inför lagen och rätten till jämlikhet inom familjen. Aborträtten hotas, kvinnor tystas och i många delar av världen ses inte kvinnors rättigheter som mänskliga rättigheter. Det kan vi inte acceptera. Var med i kampen för en rättvisare värld!

Kampanjen mot våldtäkt är i full gång!

Som ni kunde läsa i senaste numret av Insats är vi nu igång med kampanjen mot våldtäkt! Fokus i den första delen av kampanjen, som sträcker sig över sommaren, är polismyndigheten. Närmare bestämt riktar vi nu strålkastarna mot rikspolischefen Anders Thornberg och kräver att han ska ta problemen med våldtäkt i Sverige på allvar! Vi har en namninsamling uppe på hemsidan och det är redan drygt 16 000 personer som skrivit under den. Namninsamlingen ligger uppe till i början av juni och finns också för utskrift här för er som vill samla namn på gator och torg. NU KÖR VI!

Vad kan ni göra nu?

Samla namnunderskrifter

Vill ni samla underskrifter för petitionen som riktar sig till rikspolischefen Anders Thornberg skriver ni ut petitionen som finns på PDF här. Det finns också infoblad som vi kan skriva ut och laminera till alla som vill ha. Mejla i så fall till kampanjpraktikant Matilda på matilda.egberg@amnesty.se så fixar vi det åt er!

När ni är färdiga med ert kampanjande skickar ni alla underskrifter senast den 1 juni till:

Amnesty International, Att: Sanna Blomgren, Box 4719, 116 92 Stockholm

Skriv en insändare till din lokaltidning!

Om resultatet och rekommendationerna i vår rapport syns i flera olika tidningar runt om i landet ökar chanserna att vi blir hörda och får ännu större genomslag. För att lyckas med det behöver vi alla hjälpas åt! Här finns en mall att utgå från om du vill skriva en insändare:

Hitta andra organisationer att samarbeta med lokalt!

Som ni vet är vi inte ensamma om att lyfta frågor om sexuellt våld i Sverige. Det finns flera organisationer runt om i landet som jobbar med de här frågorna på olika sätt. Kampanjen mot våldtäkt är därför ett utmärkt tillfälle att börja samarbeta med andra organisationer som driver liknande frågor som Amnesty. Att stå i bredd med andra ökar våra chanser att påverka och förändra och är ett viktigt steg i att bygga en stark rörelse. Därför vill vi ha er hjälp att undersöka hur det ser ut på era orter. Finns det tjej- och kvinnojourer lokalt? Eller andra organisationer som jobbar med de här frågorna som skulle kunna stötta eller bidra till vårt förändringsarbete på något sätt? Längre fram i höst planerar vi att göra mer riktat kampanjande på lokal nivå och därför är det bra att redan nu ha en bild av vilka vi kan samarbeta med.

Var med och kampanja på Järvaveckan!

För dig som bor i Stockholm med omnejd finns möjligheten att vara med och kampanja på Järvaveckan den 12-16 juni. Mer info och anmälan till allt som har med Järva att göra hittar du HÄR

Bli utbildare inom kampanjen mot våldtäkt!

Kampanjen mot våldtäkt kommer att löpa under hela 2019 (minst!). Än så länge har vi bara haft tre regionala kampanjutbildningar för aktivister. Men vi kommer såklart behöva fortsätta utbilda och informera om hur man kan engagera sig under resten av året. Idén är att aktivister lokalt utbildar andra aktivister. Flera av er kan ju dessutom frågorna jättebra redan!

Vill du bli utbildare? ANMÄL DIG HÄR

Gå med i nätverket för kvinnors rättigheter:

Alla som vill engagera sig lite extra för kvinnors rättigheter och få förstahandsinfo om de frågor Amnesty jobbar med är välkomna att gå med i nätverket för kvinnors rättigheter! Mer info och anmälningsformulär hittar du HÄR