KVINNORS RÄTTIGHETER

Varje år kränks miljontals kvinnors grundläggande rättigheter – rätten till hälsa, personlig säkerhet, lika skydd inför lagen och rätten till jämlikhet inom familjen. Aborträtten hotas, kvinnor tystas och i många delar av världen ses inte kvinnors rättigheter som mänskliga rättigheter. Det kan vi inte acceptera. Var med i kampen för en rättvisare värld!

TIME FOR CHANGE!

Här hittar ni all information om vad som händer i kampanjen mot våldtäkt och hur ni kan engagera er!

Vad händer NU?

Var med i sommarkampanjen Marked Safe Today!

Kampen för kvinnors rättigheter tar inte semester och därför kommer kampanjen mot våldtäkt löpa hela sommaren. Vi är alla en viktig del i att få snurr på det hela! Vi fortsätter kräva bättre polisutredningar, fler åtal och större rättvisa för personer som utsätts.

Under sommaren kommer vi betona att situationen vad gäller våldtäkt i Sverige är en KRIS! Därför uppmanar vi folk att precis som när en naturkatastrof eller annan kris har skett, markera sig som säkra för dagen från sexuella övergrepp och våldtäkt. Det här illustrerar alla de som inte är säkra under dagen, och sker i solidaritet med de som utsätts. Det enormt stora antalet våldtäkter som sker går ofta förbi obemärkt, förutom för de som utsätts. Det vill vi ändra på, och uppmärksammar därför detta i kampanjen Marked Safe Today! Det går att markera sig som säker online på kampanjens hemsida. Det går också att markera sig säker offline. Det görs via ett vykort som kommer att skickas till Rikspolischefen och uppmana honom att genomföra en satsning på våldtäktsutredningar. För kampanjande på gator och torg kan ni beställa vykort och infoblad.

Materialbeställning hittar ni HÄR

När ni kampanjat färdigt skickar ni alla vykort samt utvärdering av kampanjandet, senast 1 september, till:

Amnesty International, Att: Sanna Blomgren, Box 4719, 116 92 Stockholm

Tips & trix för kampanjsommaren!

Kampanjen kommer bland annat synas på stora festivaler under sommaren. Har ni en festival eller ett annat evenemang i er stad? Ta med er kampanjmaterialet dit!

Anordna en picknick! Bjud in folk att picknicka med er, testa sig själva i quizen, skriva under vykort osv! Extra tips är att bjuda in andra lokala organisationer som jobbar med frågan om våldtäkt (se också text om samarbete lokalt nedan).

Häng upp vykorten som i en vimpel eller på en vägg för att fånga folks uppmärksamhet och visa att vi är många som vill se förändring!

Här hittar ni quizen också, att skriva ut! STORT LYCKA TILL!

Skriv en insändare till din lokaltidning!

Om resultatet och rekommendationerna i vår rapport syns i flera olika tidningar runt om i landet ökar chanserna att vi blir hörda och får ännu större genomslag. För att lyckas med det behöver vi alla hjälpas åt! Här finns en mall att utgå från om du vill skriva en insändare:

Hitta andra organisationer att samarbeta med lokalt!

Som ni vet är vi inte ensamma om att lyfta frågor om sexuellt våld i Sverige. Det finns flera organisationer runt om i landet som jobbar med de här frågorna på olika sätt. Kampanjen mot våldtäkt är därför ett utmärkt tillfälle att börja samarbeta med andra organisationer som driver liknande frågor som Amnesty. Att stå i bredd med andra ökar våra chanser att påverka och förändra och är ett viktigt steg i att bygga en stark rörelse. Därför vill vi ha er hjälp att undersöka hur det ser ut på era orter. Finns det tjej- och kvinnojourer lokalt? Eller andra organisationer som jobbar med de här frågorna som skulle kunna stötta eller bidra till vårt förändringsarbete på något sätt? Längre fram i höst planerar vi att göra mer riktat kampanjande på lokal nivå och därför är det bra att redan nu ha en bild av vilka vi kan samarbeta med.

Gå med i nätverket för kvinnors rättigheter:

Alla som vill engagera sig lite extra för kvinnors rättigheter och få förstahandsinfo om de frågor Amnesty jobbar med är välkomna att gå med i nätverket för kvinnors rättigheter! Mer info och anmälningsformulär hittar du HÄR