HONGKONG - UTRED ÖVERGREPP MOT MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER

Amnestys rapport “Beijing’s ‘red line’ in Hong Kong” dokumenterar kraftiga inskränkningar av de mänskliga rättigheterna i Hongkong under de senaste fem-sex månaderna. Myndigheterna i Hongkong har sedan 2017 systematiskt använt skydd för nationell säkerhet och suveränitet som förevändning för att inskränka människors rätt till yttrandefrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet.

Efter uppmärksamhet kring ett nytt lagförslag som skulle tillåta utlämning av brottsmisstänkta till Kina inleddes politiska protester under våren 2019. Under juni eskalerade protesterna, som möttes av hårda ingripanden från polis. Amnesty har sedan dess dokumenterat svåra övergrepp riktade mot demonstranter.

Våldet mot demonstranter i Hongkong har ökat på ett mycket oroande sätt. Den 1 oktober sköts en demonstrant i bröstet med skarp ammunition. Amnesty har också dokumenterat fall där demonstranter misshandlats brutalt, även efter att de gripits och satts i handfängsel. Våra intervjuer med demonstranter som gripits visar ett tydligt mönster av övergrepp och misshandel i häkte, i flera fall gränsande till tortyr. I flera fall har personer även nekats rätt till vård, trots uppenbara och allvarliga skador.

Vad säger Amnesty?

Mot bakgrund av de omfattande övergrepp som Hongkongs polis gjort sig skyldig till bör polismyndigheten inte anses lämplig att utreda övergrepp mot demonstranter. Amnesty kräver att Hongkong omedelbart inrättar en oberoende instans för att utreda anmälningar om övervåld mot demonstranter, samt att ansvariga för övergrepp ställs inför rätta.

__________________________________________________________________

Vad ska vi göra?

- Namnunderskrifter. Samla in namnunderskrifter på stan, i skolan, på jobbet eller mötet. I lathunden som mejlas till er som anmäler er finns adress dit petitionslistorna ska skickas.

- Solidaritetsfoto. Fota er gärna framför en byggnad som symboliserar er ort så blir det tydligt att vi är många som agerar på olika platser i världen. Fota er med paraplyer och gärna i simglasögon och ansiktsskydd. Till er hjälp finns text att skriva ut nedan med texten "Stay strong Hong Kong" vilket också är den hashtag vi använder. Instruktioner om vad vi ska göra med fotona kommer inom kort.

- Uppmärksamma ert arbete i media. Skicka gärna ett pressmeddelande till er lokala redaktion (radio eller TV) några dagar innan ni agerar och påminn med ett telefonsamtal, sms eller mejl dagen innan. Ett pressmeddelande ska innehålla information om vad ni ska göra, varför, var och när. Glöm inte att lämna kontaktuppgifter.

Här finns en kort film från Amnesty om prostesterna.

Anmäl er till aktionen (och få uppdateringar)!