HBTQI-personers rättigheter

Runt om i världen förföljs, trakasseras och diskrimineras människor på grund av sin verkliga eller uppfattade sexuella läggning eller könsidentitet. Diskrimineringen leder bland annat till att HBTQI-personer fängslas, torteras och mördas och att HBTQI-aktivister förtrycks och begränsas i sin yttrande- och organisationsfrihet

Aktuellt: Löpande HBTQI-aktioner att agera på:

Agera för Bruno Almada Comas

Bruno Almada Comas är en queerkonstnär, som står anklagad för “exhibitionistiska handlingar” baserade på en föreställning som fördömer det våld och diskriminering som HBTQI-personer utsätts för i Paraguay. Hans förhör hölls den 19 december, och skulle han bli dömd kan han få ett års fängelse och måste genomgå psykiatrisk behandling.

Agera nu genom att skriva på spanska eller svenska till justitieministersämbetet:

Skicka er överklagan innan den 25:e januari 2019 till:

General Attorney

Sandra Raquel Quiñónez Astigarraga

Chile esq. Avda. Ygatimi, Asunción - Paraguay

Telephone: (59521) 415-5000

comunicaciones@ministeriopublico.gov.py

Twitter: @SandraQuinonezA @fiscalia_prensa

Salutation: Dear General Attorney

Läs mer om fallet i dokumentet nedan!

Call for Action!

Zak är en queer-aktivist som har kämpat för HBTQI-rättigheter i Grekland. Han blev brutalt misshandlad av två män, och när polisen kom till platsen försökte de våldsamt arrestera Zak som höll på att dö på marken. Zak dog av skadorna han fick utstå den 21 september förra året. Förövarna har blivit dömda för mord, men både mordet och utredningen innefattas av stigmatisering och upprätthållning av fake news - Amnesty kräver en självständig utredning av fallet på tre nivåer:

Skriv under petitionen via amnesty.org och läs mer om fallet!

HBTQI-nätverk

Gå gärna med i vårt HBTQI-nätverk då får du löpande information om aktuella händelser i världen och aktioner att agera på per mejl. Ju fler som agerar desto bättre kan informationen spridas vidare. Vem som helst kan anmäla sig till listan, du behöver inte vara medlem i Amnesty eller ha några förkunskaper!

Anmäl dig HÄR.

HBTQI-nätverket finns även på facebook, "Human Rights are my Pride".

För frågor kontakta:

Amelia Wingqvist