HBTQI-personers rättigheter

Runt om i världen förföljs, trakasseras och diskrimineras människor på grund av sin verkliga eller uppfattade sexuella läggning eller könsidentitet. Diskrimineringen leder bland annat till att HBTQI-personer fängslas, torteras och mördas och att HBTQI-aktivister förtrycks och begränsas i sin yttrande- och organisationsfrihet

Aktuellt: Löpande HBTQI-aktioner att agera på

Agera för personer med intersexvariationer

Ungefär 1,7% av alla barn föds med könsvariationer som inte överensstämmer med vad som anses vara manliga och kvinnliga könsorgan. I Tyskland opereras eller hormonbehandlas ofta dessa barn för att ‘normaliseras’’ och tilldelas ett tydligt manligt eller kvinnligt kön. Dessa oåterkalleliga medicinska ingrepp kan leda till långvarig fysisk och psykisk skada. Skriv ett brev till Tysklands justitieminister, Dr. Katarina Barley, och sätt press på regeringen. Inga barn med intersexvariationer ska behöva genomgå oåterkalleliga medicinska ingrepp utan deras samtycke. Brevet ska vara adresserat till följande adress:

Federal Ministry of Justice and Consumer Protection Federal Minister Dr. Katarina Barley Mohrenstraße 37 10117 Berlin Germany

Du kan redan nu börja agera för aktionen, både via brev eller mail, och den kommer fortsätta tills årsskiftet. Fyll gärna i formuläret nedan hur många brev/mail som du har skickat.

HBTQI-nätverk

Gå gärna med i vårt HBTQI-nätverk då får du löpande information om aktuella händelser i världen och aktioner att agera på per mejl. Ju fler som agerar desto bättre kan informationen spridas vidare. Vem som helst kan anmäla sig till listan, du behöver inte vara medlem i Amnesty eller ha några förkunskaper!

Anmäl dig HÄR.

HBTQI-nätverket finns även på facebook, "Human Rights are my Pride".

För frågor kontakta:

Amelia Wingqvist