KAMPANJ FÖR GUI MINHAI

Vi måste fortsätta sätta press på Kina för att få den svensk-kinesiske bokförläggaren Gui Minhai fri! Därför planerar vi en kampanj för Gui nu i höst. Den 17 oktober är det fem år sedan Gui fördes bort av kinesiska myndigheter för första gången. Datumet blir startskottet för vår kampanj.

Vi kommer samla in namn och skapa synlighet för Gui Minhai på gator och torg under oktober-november, men det går också att delta i kampanjen hemifrån genom att bidra till digital uppmärksamhet. Dessutom behöver vi få in så många insändare som möjligt i lokalpressen.

I februari i år meddelade kinesiska myndigheter att den svensk-kinesiske bokförläggaren Gui Minhai dömts till 10 års fängelse. Domen kom oväntat, och var sannolikt kopplad till Guis försök att resa till Peking med två svenska diplomater 2018. I samband med domen engagerade sig flera grupper i att med kort varsel samla in namnunderskrifter för Gui och skrev delar av Guis dikter på gatan.

Den 15 november är det fängslade författares dag, och då avslutar vi kampanjen och hoppas vi att det sker aktiviteter runt om i Sverige som uppmärksammar Gui och det orättvisa straff han utsätts för. Sök gärna samarbete med Svenska PEN på er ort om ni vill arrangera något.

Vill din grupp delta? Anmäl er här för att delta i kampanjen och få uppdateringar!

Frågor om kampanjen? Kontakta Beatrice Schönning, beatrice.schonning@amnesty.se