FÖRETAGSANSVAR

Även privata företag har ansvar att respektera mänskliga rättigheter. Så ser det inte alltid ut - varken bland svenska eller internationella företag. Här hittar du information om pågående kampanjer för att utkräva företagsansvar!

Svenska politiker - visa handlingskraft!

Visste du att Sverige inte har någon lag som kräver att företag respekterar mänskliga rättigheter? Det innebär att svenska företag som riskerar att bidra till farliga arbetsvillkor, till att pressa löner eller att tysta kritiker varken behöver förebygga detta eller ställas till svars om det sker. Såhär kan vi inte ha det. Skarpare lagstiftning är ett viktigt steg mot att säkerställa att mänskliga rättigheter faktiskt respekteras av svenska företag! Detta är målet med årets kampanj Visa handlingskraft.

Kampanjen skjuts fram - men fortsätt anmäla er!

Kampanjen var tänkt att dra igång under våren men kommer på grund av rådande samhällsläge skjutas fram. Förutsättningarna att påverka är förändrade just nu, och vi väntar helt enkelt med att lansera tills det är strategiskt lämpligt. Kampanjen är ett samarbete mellan flera organisationer, och så fort det fattats ett gemensamt beslut om nytt lanseringsdatum kommer vi självklart att uppdatera er.

Vi vill vara redo att kampanja så fort det är läge att dra igång, så fortsätt anmäla er till kampanjen! Att anmäla sig är också det bästa sättet att få uppdateringar med ny information.

HÄR ANMÄLER DU DIG TILL KAMPANJEN

EU-flagga. © Flickr

Under tiden firar vi en delseger!

I vår kom EU-kommissionen med ett uttalande där de lovar att introducera en lag om företag och mänskliga rättigheter. Amnesty välkomnar detta! Det är ett steg mot den lagstiftning vi vill se i Sverige och som vi kommer kampanja för i Visa handlingskraft.

LÄS MER OM DENNA GODA NYHET HÄR

Kontakt

Har du frågor om Amnestys arbete med företagsansvar eller kampanjen Visa handlingskraft? Hör av dig!

Olivia Linander
Kampanjledare Nordväst