Dödsstraffsaktion, 10 oktober 2018

Agera för Matsumoto Kenji, Japan.

Som vanligt inför den 10 oktober, dagen mot dödsstraffet, uppmärksammar vi ett enskilt fall. I år är det Matsumoto Kenji i Japan. Sedan den 17 september 1993 har han suttit i en dödscell i väntan på avrättning, dömd för delaktighet i två rånmord. Matsumoto föddes med en intellektuell funktionsnedsättning, och enligt hans advokat förstår han inte innebörden av sin dödsdom. Hans hälsotillstånd har förvärrats under åren i dödscell - han är nu rullstolsburen och lider av vanföreställningar. Matsumotos advokat har vid upprepade tillfällen skickat in begäran om en ny rättegång, men hittills har alla avslagits.

Nu kan ni agera genom att skriva ut petitionslistor och samla in namnunderskrifter! Ifyllda petitionslistor skickas tillbaka till sekretariatet SENAST den 30 oktober. Det är viktigt att de kommer in till det datumet så de kan gå tillsammans med listorna från den aktion vi kommer att lägga upp på hemsidan. Var varsam med listorna så att de kommer in hela och rena.

Nedan finner ni petitionslista samt bakgrundsinformation om fallet. Om ni vill beställa allmänna affischer om dödsstraff (se bild nedan), maila ida.samarikoff@amnesty.se.

Listorna skickas till
Andrea Bodekull