AVSKAFFA DÖDSSTRAFFET

Dödsstraffet är inte ett straff - det är ett brott i sig. Nedan hittar du aktuella kampanjer och aktioner rörande dödsstraffet och hur du kan vara med och agera!

Mexiko 2009: aktion mot dödsstraff av unga i Iran.

Oktober 2020: Internationella dagen mot dödsstraffet

Den 10 oktober infaller Internationella dagen mot dödsstraffet - vi vill göra datumet till en dag som förknippas med Amnestys arbete, en dag då allmänheten uppmärksammas på det vidriga med dödsstraffet. Vi kampanjar hela vecka 41, då 10 oktober infaller på lördagen!

För att anmäla din grupp inför kampanjen, klicka här>>

Kampanjen Vi kommer att rikta blicken mot dödsstraffet i USA där det är val i höst och där det sker stora protester nu mot rasismen i bl.a. rättsväsendet. Rättssystem kan vara diskriminerande eftersom resten av samhället är det. Svarta amerikaner och andra minoritetsgrupper riskerar i högre grad att dömas till döden i USA - ett av många argument för att dödsstraffet är ett brott i sig och måste avskaffas.

För att kampanja mot dödsstraffet i USA kommer vi använda oss av foton på ett antal avrättade mäns sista måltider. I juni hölls en idéworkshop med aktivister från en handfull olika grupper, då vi samlade idéer och feedback på kampanjen. Ni kan läsa idéerna på vår digitala anslagstavla här och lägga till era egna! Finns där idéer ni gillar? Börja gärna planera era aktiviteter redan nu!

Några idéer som kom upp, och som ni gärna får ta vidare i er egen planering, var:

Kraven Amnesty i USA kommer att förse oss med ett fall och krav att ställa i kampanjen. Därför vet vi inte förrän efter sommaren ifall det rör sig om en namninsamling, mailkampanj eller brevskrivning. Det gäller att börja planera aktiviteter ändå! Det stora budskapet är: Dödsstraffet bör avskaffas. Och vi lyfter ner denna stora globala fråga till något personligt och berörande med hjälp av mat/bilder på mat.

Anmälan Anmäl din grupp till kampanjen så kommer vi att hålla er uppdaterade med en kampanjlathund, info om utbildningstillfällen och möjlighet att beställa kampanjmaterial. Det kommer dock dröja till efter sommaren innan materialet är helt klart - så prata ihop er i gruppen redan nu om vad ni vill göra, och börja gärna ta kontakt med eventuella samarbetspartners...

För att anmäla din grupp inför kampanjen, klicka här>>

Utbildning och material

Har din grupp frågor? Idéer? Hör av er:

Olivia Linander
Kampanjledare Nordväst
olivia.linander@amnesty.se

Sommaren 2020: Tre aktioner mot dödsstraffet

Senast uppdaterad 15 juni 2020

Arbetet för att dödsstraffet ska avskaffas fortsätter! I denna pdf har vi samlat tre olika sätt att agera mot dödsstraffet i vår och över sommaren. Den inkluderar två aktuella individfall samt en aktion mot dödsstraffet i sig.

Vi har blandat olika metoder att agera: t.ex. ringa ned en ambassad, skapa egna park-budskap, solidaritetsaktion på Twitter, och storys på Instagram. Vi hoppas att detta kan inspirera er till kreativ aktivism i dessa pandemi-tider! Läs igenom och se vad som passar just er grupp.

Ni kommer hitta:

LADDA NED INSTRUKTIONERNA HÄR:

Våga testa något nytt! Tveka inte att kontakta oss på sekretariatet om ni vill bolla idéer eller ställa frågor. När ni agerat, hör av er till oss och berätta!

Olivia Linander
Kampanjledare Nordväst
olivia.linander@amnesty.se

Blixtaktion: Agera nu för dödsdömda journalister i Jemen!

Senast uppdaterad 26 maj 2020

I Jemen blir det allt vanligare att rättssystemet används för att tysta kritiker, och den 11 april blev fyra journalister dömda till döden. Just nu ser vi en öppning att påverka makthavarna. Agera nu! Att vara journalist är inte ett brott.

Vi agerar över mail och twitter. Mer info och instruktioner här:

Resurs

Infoblad att skriva ut: Varför ska jag bry mig om dödsstraffet?

Senast uppdaterad 17 juni 2020.