Dödsstraffsaktion 10 oktober 2019

Malaysia, Hoo Yew Wah och Ahmadreza Djalali

Stater ska aldrig avrätta sina medborgare, och dödsstraffet hör inte hemma i ett modernt och civiliserat rättssystem. Det är Amnestys grundläggande inställning, och den som ligger till grund för vårt arbete mot dödsstraffet. Torsdag den 10 oktober var det Internationella dagen mot dödsstraffet. Det uppmärksammades av ett stort antal aktivister. Det går att fortsätta att agera till och med sista oktober.

EFTERLYSNING!

Aktivister i Stockholm genomförde enaktion utanför Irans ambassad9 oktober och hängde upp en banderoll i träden utanför. Två dagar senare var banderollen borta.
Vi har startat en efterlysning av denna på sociala medier. Huvudsyftet är naturligtvis inte att få tillbaka den utan att fortsätta uppmärksamma Djalalis fall (och samla in namnunderskrifter på webben) och Irans kränkningar av mänskliga rättigheter.

Skriv ut en eller flera kopior av eftelysningslappen, sätt upp med tejp på lagliga annonsplatser (finns tex vid matbutiker, ett sk billboard) där ni bor, på vägen till jobbet, osv. Ta en bild och maila till socialamedier@amnesty.se, berätta var bilden är tagen. Lägg gärna upp er bild på era sociala medier med länk till Djalaliaktionen och hashtag #savedjalali och #iransambassad

Malaysia och Hoo Yew Wah

För ett år sedan meddelade den Malaysiska regeringen att de hade för avsikt att helt och hållet avskaffa dödsstraffet. Inte helt oväntat möttes beskedet även av negativa röster från framförallt nationella grupper och flera oppositionspartier och nu har förslaget delvis urholkats. Vi vänder oss till både regeringen och agerar i fallet med dödsdömde Hoo Yew Wah. Mer information, material och instruktioner hittar ni här.

Iran och Ahmadreza Djalali

Den iranska forskaren och numera svenska medborgaren Ahmadreza Djalali permanent uppehållstillstånd i Sverige, dömdes den 21 oktober 2017 till döden av en iransk domstol. Mer information och instruktioner hittar ni här.

Info om dödsstraffet

Det finns såklart mycket information om dödsstraffet hos oss, ett tips är att titta på denna - 10 fråågor och svar om dödsstraffet

Anmäl er till aktionsdagen!

För att vi ska kunna uppdatera alla som är engagerade i kampanjen och återkoppla hur arbetet går framåt vill vi att ni anmäler er. Det gör ni här!

Frågor besvaras av Karolina Pontén, karolina.ponten@amnesty.se, 0733-101521