Dödsstraffsaktion 10 oktober 2019

Malaysia, Hoo Yew Wah och Ahmadreza Djalali

Stater ska aldrig avrätta sina medborgare, och dödsstraffet hör inte hemma i ett modernt och civiliserat rättssystem. Det är Amnestys grundläggande inställning, och den som ligger till grund för vårt arbete mot dödsstraffet. Torsdag den 10 oktober är det Internationella dagen mot dödsstraffet. Det ska vi uppmärksamma.

Malaysia och Hoo Yew Wah

För ett år sedan meddelade den Malaysiska regeringen att de hade för avsikt att helt och hållet avskaffa dödsstraffet. Inte helt oväntat möttes beskedet även av negativa röster från framförallt nationella grupper och flera oppositionspartier och nu har förslaget delvis urholkats. Vi vänder oss till både regeringen och agerar i fallet med dödsdömde Hoo Yew Wah. Mer information, material och instruktioner hittar ni här.

Iran och Ahmadreza Djalali

Den iranska forskaren och numera svenska medborgaren Ahmadreza Djalali permanent uppehållstillstånd i Sverige, dömdes den 21 oktober 2017 till döden av en iransk domstol. Mer information och instruktioner hittar ni här.

Anmäl er till aktionsdagen!

För att vi ska kunna uppdatera alla som är engagerade i kampanjen och återkoppla hur arbetet går framåt vill vi att ni anmäler er. Det gör ni här!

Frågor besvaras av Karolina Pontén, karolina.ponten@amnesty.se, 0733-101521