AVSKAFFA DÖDSSTRAFFET

Dödsstraffet är inte ett straff - det är ett brott i sig. Nedan hittar du aktuella kampanjer och aktioner rörande dödsstraffet och hur du kan vara med och agera!

Anmälan till brevskrivning för Djalali 21-26 april

Under kampanjveckan för Djalali skriver vi fysiska brev till Irans justitieminister för Ahmadrezas omedelbara frigivning. Anmäl dig/din grupp till kedjebrevskampanjen här!

Mongoliet avskaffade dödsstraffet 2014. Bilden visar aktivister som kampanjar mot dödsstraffet, 2010.

Frige Ahmadreza Djalali!

Den svensk-iranske läkaren och forskaren Ahmadreza Djalali har suttit fängslad i Iran i fyra år - sedan 2017 dömd till döden. Nu i april sätter vi ytterligare press på Iran att släppa Ahmadreza, samtidigt som vi kampanjar för avskaffandet av dödsstraffet i världen.

Sedan den 26 april 2016 har den svensk-iranske läkaren och forskaren Ahmadreza Djalali suttit frihetsberövad i Iran. Under extremt bristfälliga rättsprocesser har han dömts till döden, och Amnesty kräver att Ahmdreza omedelbart släpps fri. Nu är vi särskilt oroliga för hans hälsotillstånd som efter åren i fångenskap är allvarligt. Spridningen av covid-19 gör situationen ännu mer akut!

Den 21 april släpper Amnesty International en årlig rapport om dödsstraffet i världen. Det är ett viktigt tillfälle att uppmärksamma den pågående kampen för att helt avskaffa dödsstraffet.

KAMPANJVECKA 21-26 APRIL
Dödsstraffsrapporten släpps den 21 april och årsdagen för gripandet av Ahmadreza är den 26 april. Denna vecka kommer vi därför satsa stort! Både mot dödsstraffet och för Ahmadrezas omedelbara frigivning.
Anmäl dig/din grupp till vårens kampanj i formuläret här

Brevskrivarmaraton i Nederländerna, 2017.

Hur ska vi påverka?

Amnesty-aktivister har redan samlat 220 000 namnunderskrifter för Ahmadrezas frigivning, och kampanjens nästa steg är att höja våra röster på ytterligare sätt och skapa en ny våg av uppmärksamhet. Vi använder oss av två metoder för att lyckas: Brevskrivning och opinionsbildning.

KEDJEBREV FÖR DJALALI
Genom att skicka otaliga fysiska brev till Irans justitieminister gör vi det tydligt att omvärlden följer Ahmadrezas fall och kräver hans frigivning. Vi vill skicka så många brev det bara går, och eftersom det är svårt att samlas i större grupper just nu uppmanar vi till att skriva kedjebrev!

1. Skriv ditt brev
  2. Posta brevet & ta en bild när du gör det!
  3. Skicka vidare utmaningen till 5 nya personer, som i sin ska föra kedjebrevet vidare! Då kan du t.ex. dela bilden i sociala medier eller ringa till de du vill utmana.
    Genom att skapa en lång brevkedja kommer vi dränka justitieministern i brev!

DEBATTINLÄGG
Det är dags att visa på den växande opinionen gentemot svenska politiker att vidta kraftfulla åtgärder för Ahmadrezas frigivning. Därför skriver vi insändare, debattartiklar och inlägg i lokala och nationella kanaler.

LATHUND OCH MATERIAL

Du hittar kampanjmaterialet samlat i en mapp här>>

I kampanjlathunden hittar ni bland annat brevförslag och instruktioner för brevskrivning. Det finns även en användbar Power Point-presentation för era (digitala) möten, och bilder ni kan använda er av i sociala medier.

Anmälda grupper kommer att få nytt material utskickat till sig, och mer information om utbildningstillfället den 15 april.

LÄR DIG MER
Onsdag den 15 april kl 19-20:15 arrangerar vi en digital föreläsning om dödsstraffet och om Ahmadrezas fall. Då finns också möjlighet att ställa frågor om brevskrivandet! För att delta behöver man en länk till videomötet. Den mailas ut i en inbjudan till alla som anmält sig till kampanjen.

Kampanjen och covid-19

Vi har behövt ta hänsyn till coronaviruset när vi planerat den här strategin. Eftersom läget fortsätter utvecklas, ofta snabbt, så är det nödvändigt att vi är flexibla. Vi kommer att kontakta anmälda grupper om eventuella ändringar längs vägen.

Anmälan och kontakt

Anmäl dig/din grupp till vårens kampanj i formuläret här

Har du frågor? Hör av dig till:

Olivia Linander
Kampanjledare Nordväst
Amnesty International, Göteborg
olivia.linander@amnesty.se

Uppdaterat 25 mars 2020

Demonstration i Norge för bloggaren Raif Badawis frigivning, 2015.

Agera mot ett återinförande av dödsstraffet i Filippinerna

Aktionen och texten är uppdaterad 21 januari 2020

Den Filippinska kongressen är på väg att påbörja övervägandet av lagförslag som skulle kunna innebära ett återinförande av dödsstraffet i landet. Det vill vi naturligtvis stoppa.

Genom att skriva brev och mejla till senatorer hoppas vi kunna påverka beslutet så att det inte blir någon ändring i lagstiftningen.

Skriv brev och mejl!

Vi har valt att försöka påverka besluten genom att vända oss till två senatorer nämligen Senator Vicente Sotto III (senatens president) och Senator Panfilo Lacson.

Skriv brev direkt till beslutsfattarna och skicka även en kopia till Filippinska ambassaden (i Oslo, som har hand om Norden).

Brevmall och adresser hittar ni nedan.

Eventuella frågor eller återkoppling:

Karolina Pontén, samordnare mobilisering

karolina.ponten@amnesty.se