Kvinnors rättigheter

Varje år kränks miljontals kvinnors rättigheter – rätten till hälsa, personlig säkerhet, lika skydd inför lagen och rätten till jämlikhet inom familjen. Aborträtten hotas, kvinnor tystas och i många delar av världen ses inte kvinnors rättigheter som mänskliga rättigheter. Det kan vi inte acceptera. Var med i kampen för en rättvisare värld!

Stå upp för aborträtten den 28 september!

Den 28 september infaller den internationella dagen för rätten till fri abort - en dag som (tyvärr) fortfarande måste uppmärksammas! I och med Covid-19 är det kanske viktigare än någonsin att stå upp för varje individs rätt till sexuell- och reproduktiv hälsa. Vi kan se hur pandemin både försvårar för människor att få tillgång till vård men också hur makthavare lägger fram lagförslag som inskränker aborträtten genom att använda pandemin som "ursäkt".

I år kommer vi att samarbeta med RFSU under deras kampanjparoll "Stå upp för aborträtten"  Vi kommer informera, opinionsbilda och peka på hur viktig rätten till fri abort är. Och vi kommer kunna göra all möjlig aktivism inom ramen för kampanjen.

Om ni vill vara med i kampanjen och säkerställa att ni får tillgång till all information, materialbeställning och annat som kan behövas ska ni anmäla er via formuläret nedan. Vi kommer löpande skicka ut information via mejl inför och under kampanjperioden omkring den 28 september!

>> Anmäl dig HÄR <<

Har du fler frågor om informationen här på aktivistportalen eller Amnestys arbete med kvinnors rättigheter överlag? Hör av dig till oss!

Sanna Blomgren
Kampanjledare Nordöst,