Kvinnors rättigheter

Varje år kränks miljontals kvinnors rättigheter – rätten till hälsa, personlig säkerhet, lika skydd inför lagen och rätten till jämlikhet inom familjen. Aborträtten hotas, kvinnor tystas och i många delar av världen ses inte kvinnors rättigheter som mänskliga rättigheter. Det kan vi inte acceptera. Var med i kampen för en rättvisare värld!

Stå upp för aborträtten den 28 september!

Den 28 september infaller den Internationella dagen för rätten till fri abort. I år vill vi särskilt uppmärksamma den dagen och visa hur Amnesty arbetar med frågan. Vill ni vara med och planera hur vi ska göra? Är ni beredda att utbilda och organisera andra i frågan? Anmäl er redan nu till planeringsträffen den 19 augusti för att vara med!

Anmäl dig HÄR

Agera för kvinnorättsförsvarare i Iran!

De stod upp för kvinnors rättigheter i Iran - nu måste vi stå upp för dem!

Yasaman Aryani, Nasrin Sotoudeh och Narges Mohammadi sitter alla fängslade för sitt fredliga arbete för kvinnors rättigheter. De har inte begått några brott och bör omedelbart släppas fria! Amnesty kräver att Iranska myndigheter måste sluta trakassera, arrestera och fängsla kvinnorättsförsvarare som fredligt protesterar mot Irans förnedrande och diskriminerande lagar!

Flera av er har tidigare agerat för någon av dem men under sommaren tar vi nya tag, vi ger inte upp! Ni kan agera på flera olika sätt, antingen hemifrån eller utomhus. Vi har samlat materialet nedan, så att ni enkelt kan skriva ut det själva. Ni hittar också en länk till en Drive-mapp där vi förberett några bilder som går att använda i Instagram-stories. Skulle det vara så att ni har problem med utskrifter så kan ni maila till sanna.blomgren@amnesty.se så skriver vi ut och skickar från sekretariatet.

Innomhus: Skriv brev, ägna dig åt instagramaktivism och sprid aktionen och information om fallen på facebook!

Utomhus: Häng upp petitionen på anslagstavlor eller lägg ut den på ditt närmsta café, bokbod, eller bibbla och hämta den igen efter några dagar!

Material:

Affischer:

(drar mindre bläck), och

Bilder till sociala medier

Engagera dig i Amnestys arbete för kvinnors rättigheter

Vill du engagera dig för kvinnors rättigheter inom Amnestys närverk?

Då kan du anmäla dig till den pågående kampanjen Time for Change där vi jobbar för att upplysa om det utbredda sexuella våldet mot kvinnor i de nordiska länderna. Det gör du HÄR

Har du fler frågor om informationen här på aktivistportalen eller Amnestys arbete med kvinnors rättigheter överlag? Hör av dig till oss!

Sanna Blomgren
Kampanjledare Nordöst,