Agera för Xulhaz Mannan under Pride!

Mellan maj och september kan du kampanja för att skipa rättvisa för Xulhaz och förbättra situationen för HBTQI-personer i Bangladesh. Materialet består av en affisch, ett infoblad samt petitionslistor. Länk till materialbeställningen hittar du HÄR. Längst ner på sidan finns även petitionslistor att skriva ut ifall ni önskar flera. Det finns även en lista med alla pride-event som kommer att genomföras i Sverige under dessa månader, och där du som aktivist kan lyfta Xulhaz fall.

Xulhaz Mannan som grundade Bangladesh första tidskrift med fokus på HBTQI-frågor mördades tillsammans med en kollega i april 2016. Trots att två år har gått och polisen säger sig ha identifierat gärningsmännen har inga gripanden gjorts och Xulhaz mördare går fortfarande fria. Regeringsföreträdare har vägrat att fördöma morden och skyller istället på offren eftersom samkönat sex är förbjudet i Bangladesh och kan bestraffas med 10 års fängelse. Homofobin är mycket utbredd och på grund av den hotfulla situationen i landet har andra HBTQI-aktivister och människorättsförsvarare tvingats till självcensur.

Amnesty kräver att mordet på Xulhaz Mannan och hans kollega utreds och att förövarna grips, samt att sektion 377 i strafflagen, som kriminaliserar samkönat sex, upphävs då den strider mot internationella människorättsnormer.

Om ni också planerar att gå med i prideparaden på er ort kan ni till exempel:

Det går bra att söka aktivitetsbidrag för att köpa in egna prideflaggor eller annat ni kan tänkas behöva.

När ni har kampanjat färdigt skickar ni era påskrivna petitionslistor till:

Har ni frågor, funderingar eller vill bolla idéer? Mejla sanna.blomgren@amnesty.se

Lycka till!