BRAVE

BRAVE handlar om människorättsförsvarare. I en värld där makthavare ägnar sig åt att skildra verkligheten på sätt som undergräver respekten för mänskliga rättigheter och alla människors lika värde är rätten till yttrandefrihet, organisationsfrihet, mötesfrihet och privatliv viktigare än någonsin. Människorättsförsvarare ägnar sig åt just det - men priset de betalar är högt.

Aktuellt inom Brave

Vill du uppmärksamma människorättsförsvararnas utsatta situation runt om i världen? Kampanja för BRAVE! Det finns ett aktionsmaterial som uppdateras då och då och som är redo att kampanjas på direkt. Nu agerar vi för Atena Daemi, en fängslad människorättsförsvarare från Iran, Yasaman Aryani, en fängslad kvinnorättsförsvarare i Iran, och kvinnorättsförsvararna Loujain al-Hathloul, Iman al-Nafjan och Aziza al-Yousef från Saudiarabien.

För mer information om fallen, lathundar osv. besök Aktionsmaterial Brave

För materialbeställning besök: Materialbeställning aktionsmaterial Brave

Skriv för frihet?

Årets Skriv för frihet lyfter inte bara människorättsförsvarare utan även andra individfall och har därför i år lyfts ut ur Brave. De människorättsförsvararna som ingår i Skriv för frihet i år är: Yasaman Aryani och Ibrahim Ezz el-Din. För mer information om Skriv för frihet, beställa material osv besök Aktivistportalens sida om Skriv för frihet.

BRAVE - en kampanj till stöd för människorättsförsvarare

Vi lever i en orolig tid. Många samhällen präglas av social, ekonomisk och politisk ojämlikhet. Att försvara alla människors lika värde, rätten till yttrandefrihet, organisationsfrihet, mötesfrihet och andra rättigheter blir då viktigare än någonsin. Men kritiska röster tystas i en tid när de behövs som allra, allra mest. Det drabbar de människorättsförsvarare som står i frontlinjen för oss andra.

Människorättsförsvarare avslöjar och bekämpar människorättskränkningar, diskriminering, korruption, maktmissbruk och andra missförhållanden. De arbetar ofta för att förbättra situationen för kvinnor, HBTQI-personer och andra utsatta grupper i de samhällen där de lever.

Kort sagt, människorättsförsvarare står upp för att allas våra rättigheter ska respekteras och skyddas. Men de betalar ett högt pris. Runt om i världen utsätts människorättsförsvarare för smutskastningskampanjer, hot, attacker, övervakning, rättsliga trakasserier och i vissa fall även mord.

Med kampanjen Brave vill vi uppmärksamma vilka människorättsförsvararna är, vad de gör och varför deras arbete är så viktigt. Genom kampanjen kastar vi ljus över den förföljelse som alltför många människorättsförsvarare utsätts för och vi agerar till stöd för alla dem som vågar stå upp för sina egna och andras rättigheter.

En människorättsförsvarare:

• arbetar för att försvara och/eller främja mänskliga rättigheter

• använder inte våld eller förespråkar inte våld, diskriminering eller hat.

• kan agera ensam eller tillsammans med andra, i en organisation

• kan till exempel vara studenter, journalister, jurister, gräsrotsaktivister, fackligt aktiva eller jordbrukare. Det är inte titeln som är det viktiga - utan vad de gör

Håll dig uppdaterad - prenumerera på BRAVE nyhetsbrev

Människorättsförsvarare arbetar med att dokumentera, avslöja och protestera mot diskriminering, människorättskränkningar, korruption, maktmissbruk och andra missförhållanden. Men de betalar ofta ett högt pris. I syfte att tystas utsätts människorättsförsvarare runt om i världen för förtalskampanjer, hot och attacker. Då har ni möjlighet att agera!

Mejla brave@amnesty.se för att ta del av vårt nyhetsbrev som innehåller kontinuerlig information om kampanjen, dess sakfrågor och aktuella aktioner. Du kan också anmäla dig via den här länken.

BRAVE finns även på Facebook, gå med i gruppen här

___________________________________________________________________