BRAVE

BRAVE handlar om människorättsförsvarare. I en värld där makthavare ägnar sig åt att skildra verkligheten på sätt som undergräver respekten för mänskliga rättigheter och alla människors lika värde är rätten till yttrandefrihet, organisationsfrihet, mötesfrihet och privatliv viktigare än någonsin. Människorättsförsvarare ägnar sig åt just det - men priset de betalar är högt.

BRAVE - en kampanj till stöd för människorättsförsvarare

Vi lever i en orolig tid. Många samhällen präglas av social, ekonomisk och politisk ojämlikhet. Att försvara alla människors lika värde, rätten till yttrandefrihet, organisationsfrihet, mötesfrihet och andra rättigheter blir då viktigare än någonsin. Men kritiska röster tystas i en tid när de behövs som allra, allra mest. Det drabbar de människorättsförsvarare som står i frontlinjen för oss andra.

Människorättsförsvarare avslöjar och bekämpar människorättskränkningar, diskriminering, korruption, maktmissbruk och andra missförhållanden. De arbetar ofta för att förbättra situationen för kvinnor, HBTQI-personer och andra utsatta grupper i de samhällen där de lever.

Kort sagt, människorättsförsvarare står upp för att allas våra rättigheter ska respekteras och skyddas. Men de betalar ett högt pris. Runt om i världen utsätts människorättsförsvarare för smutskastningskampanjer, hot, attacker, övervakning, rättsliga trakasserier och i vissa fall även mord.

Med kampanjen Brave vill vi uppmärksamma vilka människorättsförsvararna är, vad de gör och varför deras arbete är så viktigt. Genom kampanjen kastar vi ljus över den förföljelse som alltför många människorättsförsvarare utsätts för och vi agerar till stöd för alla dem som vågar stå upp för sina egna och andras rättigheter.

En människorättsförsvarare:

• arbetar för att försvara och/eller främja mänskliga rättigheter

• använder inte våld eller förespråkar inte våld, diskriminering eller hat.

• kan agera ensam eller tillsammans med andra, i en organisation

• kan till exempel vara studenter, journalister, jurister, gräsrotsaktivister, fackligt aktiva eller jordbrukare. Det är inte titeln som är det viktiga - utan vad de gör

Agera för människorättsförsvararna!

Vill du uppmärksamma människorättsförsvararnas utsatta situation runt om i världen? Kampanja för BRAVE! Det finns ett basmaterial som uppdateras då och då och som är redo att kampanjas på direkt. Nu agerar vi för Atena Daemi, en fängslad människorättsförsvarare från Iran.

Läs mer om fallet och beställ basmaterialet här! ___________________________________________________________________

BRAVE - Skriv för frihet

Nu går det att beställa material för kampanjtoppen 29 november - 17 december!
Klicka här för mer information om kampanjtoppen och beställa material.

___________________________________________________________________

Stå upp för människorättsförsvarare i Turkiet

Amnestys rapport och info om hur du agerar hittar du här!

___________________________________________________________________

Har du påskrivna petitionslistor för Marielle Franco?

Skicka till: Amnesty International, Att: Sanna Blomgren, Box 4719, 11692 Stockholm

Håll dig uppdaterad - prenumerera på BRAVE nyhetsbrev

Människorättsförsvarare arbetar med att dokumentera, avslöja och protestera mot diskriminering, människorättskränkningar, korruption, maktmissbruk och andra missförhållanden. Men de betalar ofta ett högt pris. I syfte att tystas utsätts människorättsförsvarare runt om i världen för förtalskampanjer, hot och attacker. Då har ni möjlighet att agera!

Mejla brave@amnesty.se för att ta del av vårt nyhetsbrev som innehåller kontinuerlig information om kampanjen, dess sakfrågor och aktuella aktioner. Du kan också anmäla dig via den här länken.

BRAVE finns även på Facebook, gå med i gruppen här