BRAVE

BRAVE handlar om människorättsförsvarare. I en värld där makthavare ägnar sig åt att skildra verkligheten på sätt som undergräver respekten för mänskliga rättigheter och alla människors lika värde är rätten till yttrandefrihet, organisationsfrihet, mötesfrihet och privatliv viktigare än någonsin. Människorättsförsvarare ägnar sig åt just det - men priset de betalar är högt.

Agera för Marielle Franco

Som första aktion för terminen har alla som har en grupp på en skola eller ett universitet fått material för att agera för människorättsförsvararen Marielle Franco. Marielle, som var en stark röst för svarta ungdomars-, kvinnors- och HBTQI-personers rättigheter, mördades natten den 14 mars 2018. Ännu har ingen opartisk utredning genomförts och ingen har ställts till svars för mordet.

För er som inte fått material men gärna vill samla in underskrifter finns nedan en petitionslista för utskrift. Aktionen pågår till den 14 september och ifyllda listor ska därefter skickas till:

Amnesty International, Att: Sanna Blomgren, Box 4719, 11692 Stockholm

.

Agera under Pride maj-september!

Under Pride kommer du som aktivist kunna agera för HBTQI-aktivisten Xulhaz Mannan. Mer info om detta hittar du HÄR.

Stå upp för människorättsförsvarare i Turkiet

Amnestys rapport och info om hur du agerar hittar du här!

Håll dig uppdaterad - prenumerera på BRAVE nyhetsbrev

Människorättsförsvarare arbetar med att dokumentera, avslöja och protestera mot diskriminering, människorättskränkningar, korruption, maktmissbruk och andra missförhållanden. Men de betalar ofta ett högt pris. I syfte att tystas utsätts människorättsförsvarare runt om i världen för förtalskampanjer, hot och attacker. Då har ni möjlighet att agera!

Mejla brave@amnesty.se för att ta del av vårt nyhetsbrev som innehåller kontinuerlig information om kampanjen, dess sakfrågor och aktuella aktioner. Du kan också anmäla dig via den här länken.

BRAVE finns även på Facebook, gå med i gruppen här