Black lives matter - agera!

“Snälla, jag kan inte andas. Jag kommer dö!” Det blev George Floyds sista ord när en polisman stod med sitt knä mot hans hals i 8 minuter och 46 sekunder.

George Floyd var obeväpnad. Han var svart. Och han är inte ensam. Floyds död är ett av många fall av rasistiskt övervåld mot svarta amerikaner i USA, och som illustrerar en häpnadsväckande nivå av diskriminering. Efter mordet på George Floyd startade en våg av demonstrationer där man kräver ett slut på det dödliga våldet som polisen i USA riktar mot framförallt svarta amerikaner. Amnesty International har dokumenterat att polisen begått omfattande kränkningar av de mänskliga rättigheterna mot fredliga antirasistiska protester. Det här måste få ett slut!

Amnestys krav

Som människorättsorganisation ser Amnesty mycket allvarligt på situationen i USA och står i solidaritet med Black Lives Matter. Användningen av dödligt våld eller annat övervåld från ordningsmakten är tydliga kränkningar av de mänskliga rättigheterna.

Utifrån de massiva protester som nu pågår över hela världen mot polisvåldet och den strukturella rasismen har vi som samhälle en historisk möjlighet att kräva förändring. Organisationer inom det civila samhället i USA, och däribland Black Lives Matter, har länge krävt en omfattande reform av polisen.

Även Amnesty kräver en polisreform.  USA behöver mycket starkare nationella regler och tydligare mått för när våldsanvändning från polisen kan vara motiverat och tillåtet. Användandet av dödligt våld bör begränsas i lag, inte bara i policys och riktlinjer.

Hur gör vi?

Genom att mobilisera personer världen över vill Amnesty International sätta internationell press på amerikanska federala myndigheter och kongressen för att kräva en systemförändrande lagstiftning.

Material:

Det finns en affisch, ett infoblad och en petition som ni kan skriva ut här, hämta på kontoren eller beställa. Dessa skickas automatiskt till alla student- och ungdomsgrupper men det går fint att beställa för vilken grupp som helst.

Kampanjperiod:

Alla namnunderskrifter måste skickas till sekretariatet senast 30 oktober!

Anmäl er!

Här anmäler ni er till kampanjperioden och får på så sätt uppdateringar och eventuella utskrifter.