Aktion – Turkiet

Vi kom en bit på vägen, men än är det inte över. Nu måste vi agera igen så att Amnestys ordförande i Turkiet friges och åtalet mot honom och “Istanbul 10” läggs ner.

Rättegången som hölls den 25 oktober mot “Istanbul 10” ledde till att de åtta människorättsförsvarare som hållits frihetsberövade i 113 dagar, villkorligt frigavs i väntan på kommande rättegångar. En av dem var Idil Eser, Amnestys generalsekreterare i Turkiet. De två utländska medborgarna, Ali Gharavi (Sverige) och  Peter Steudtner (Tyskland) tilläts lämna landet och behöver inte infinna sig vid den kommande rättegången. Båda har nu lämnat Turkiet och befinner sig säkerhet hos sina familjer.

Amnestys ordförande i Turkiet, Taner Kılıç, som sedan juni hållits frihetsberövad i staden Izmir, deltog i rättegången i Istanbul den 25 oktober via videolänk. Domstolen beslöt även att inkludera Taner i åtalet mot “Istanbul 10”, vilket betyder att hans fall framöver kommer att prövas tillsammans med de andras.

En separat rättegång hölls dock mot Taner den 26 oktober i Izmir. Domstolen i Izmir  beslutade då om att Taner fortsatt skulle hållas frihetsberövad.

NY RÄTTEGÅNG Den 22 november hålls nästa rättegång mot Taner och “Istanbul 10”. Samtliga riskerar att dömas till upp till 15 års fängelse. Det måste vi förhindra.

Dagarna före rättegången, mellan lördagen den 18 november - tisdagen den 21 november uppmanas Amnestygrupper och aktivister världen över att gå ut på stan och hålla ljusvakor eller manifestationer. Det spelar ingen roll om de är små - det viktiga är att de hålls på så många platser som möjligt. Vi vill visa att hela världen håller ett öga på Turkiet.

Vi kräver att Taner friges och att åtalen mot honom och “Istanbul 10” läggs ner.

Skriv under här: https://www.amnesty.se/engagera-dig/agera/aktioner/turkiet-frige-manniskorattsforsvararna/.

Ni kan tex bilda orden “Free Taner” med hjälp av värmeljus eller marschaller. Det viktiga är att ni fotograferar och sprider på sociala medier med hashtag #FreeTaner och #FreeRightsDefenders. Skicka även era foton till oss före den 22/11: brave@amnesty.se.

MATERIAL

Vi tar fram plakat med samma budskap som finns att skriva ut här på Aktivistportalen. Det finns också infoblad att dela ut till förbipasserande. Be dem ni pratar med att gå in på Amnestys hemsida och skriva under vår webpetition som också läggs upp inom kort.

MATERIAL FÖR UTSKRIFT

Mindre färg

Engelska

Instruktioner för utskrift av infoblad
Skrivarinställning: dubbelsidig och liggande (till skillnad från stående, som är standard). Detta finns under vanligtvis att ändra under skrivarens Egenskaper (eller Properties på engelska). Då så ska framsidorna hamna på ena sidan och texten på baksidan. Sedan klipper ni dessa och har därmed två infoblad per utskrift.

Glöm inte att kontakta lokala medier och informera dem om er manifestation. Ju mer uppmärksamhet vi kan skapa, desto bättre!

Frågor? Hör av er till Nicole DeLay på: nicole.delay@amnesty.se eller 040-611 71 88.

Bakgrundsinfo

Den 5 juli greps 10 människorättsförsvarare under en workshop i digital säkerhet och psykosocial hälsa. Gripandet kom en månad efter att Amnestys ordförande i Turkiet, Taner Kiliç, greps och åtalades på felaktiga grunder för att tillhöra Fethullah Gülen-rörelsen.

Den 18 juli häktades sex av dem, bland dem Amnesty Internationals chef i Turkiet, Idil Eser och svenske IT-konsulten Ali Gharavi. De misstänks för att ha begått brott “i namn av en terroristorganisation utan att vara medlem”, absurda anklagelser helt utan grund. Fyra släpptes mot borgen men bara någon dag senare utfärdades en ny häktningsorder mot dem. Två av dem har gripits och är fängslade igen, en är fortsatt under husarrest och den fjärde är eftersökt. Den 1 och 2 augusti förflyttades de fängslade människorättsförsvararna, bland dem den svenske it-konsulten Ali Gharavi, utan förvarning till högsäkerhetsfängelset Silivri som ligger drygt 70 km från Istanbul.

Situationen i Turkiet är mycket allvarlig. Oberoende media har tystats, omkring 50 000 människor sitter frihetsberövade, många av dem godtyckligt utan formella anklagelser. Hundratals föreningar och icke-statliga organisationer som myndigheterna påstår har band till “terroristorganisationer” har tvingats stänga och deras tillgångar har beslagtagits. Tiotusentals läkare, poliser, lärare, akademiker och soldater har klassats som "terrorister" vilket lett till att de bannlysts från den offentliga sektorn och förlorat sina arbeten.

De människorättsförsvarare, förutom Taner Kiliç, som nu är åtalade är İdil Eser, Amnesty International,  Özlem Dalkıran, Citizens’ Assembly, Günal Kurşun och Veli Acu, Human Rights Agenda Association, Ali Gharavi, IT-konsult, Peter Steudtner, utbildare i icke-våld och psykosocial hälsa, İlknur Üstün, Women's Coalition, Nalan Erkem, Citizens Assembly, Nejat Taştan, Equal Rights Watch Association och Şeyhmuz Özbekli, Rights Initiative.

Amnesty kräver att turkiska myndigheter upphör med häxjakten mot människorättsförsvarare, friger de fängslade ovillkorligt och lägger ner den grundlösa brottsutredningen.