Aktion: Kobolt

I januari och februari riktar vi ljuset mot Renault och batterierna i deras el-bilar. De innehåller nämligen kobolt och, som Amnesty visade i sin senaste rapport i frågan, kan Renault inte säkerställa att kobolten inte bryts genom barnarbete, eller av vuxna som arbetar under riktigt dåliga förhållanden. Det vill vi att Renault ändrar på. Vi kräver att de ska ta ansvar för sina leverantörsled!

Fram till den 4/2 kan ni beställa material, som består av affischer, petitionslistor, info-blad och en finfin bilbana i papp med tillhörande bilar. Bilbanan kan ni använda för att väcka uppmärksamhet och illustrera att Renault kommer sist i racet när det kommer till att ha koll på sina leverantörsled. Beställningsformulär hittar ni HÄR

Längst ned på denna sida hittar ni petitionslistor att skriva ut, om ni behöver fler än de ni beställer.

OBS 1: Begränsat antal bilbanor finnes. Först till kvarn gäller. Skynda, fynda!

OBS 2: Alla ni i ungdomsgrupper har tur och får materialet utskickat. Ni behöver alltså inte beställa.

Har ni frågor och funderingar går det alldeles utmärkt att mejla till sanna.blomgren@amnesty.se

Aktionen pågår till den 28/2. När ni kampanjat färdigt skickar ni alla namnlistor till:

Amnesty International

Att: Sanna Blomgren